ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

کارت بازرگانی

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ 10 پرسش و پاسخ

کارت بازرگانی چیست؟ برای دریافت کارت بازرگانی به کجا مراجعه نمایم؟ چه مزایایی دارد و شرایط لازم چه هستند و به چه کسانی تعلق می گیرد؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اخذ کارت بازرگانی

کارت بازرگانی چیست

کارت بازرگانی، مجوز صادرات و واردات یا فعالیت در عرصه تجارت خارجی است. یا به عبارتی دیگر دارندگان این کارت میتوانند در عرصه صادرات و واردات کالاهای مجاز، ثبت سفارش و ترخیص کالا فعالیت کنند.

کارتی است که با آن می توانید کالا صادر یا وارد کنید، برند غیر فارسی ثبت کنید و در صورت شامل شدن شرایطی خاص می توانید ارز نیمایی دریافت کنید. سامانه اخذ این کارت، اتاق بازرگانی ایران است که البته با تایید سامانه جامع تجارت ( زیرمجموعه وزارت صمت ) است. برای تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط صادر می­شود حتی تجار غیر ایرانی. اما مشروط بر اینکه در کشورهای آنها نیز به تجار ایرانی، کارت بازرگانی داده شود.

تمامی متقاضیان حقیقی و حقوقی ملزم به احراز یک سری شرایط عمومی هستند.

مزایای کارت بازرگانی

  • معرفی دارندگان حقیقی کارت به عنوان تاجر
  • امکان صادرات و واردات کالاهای مجاز و واردات کالا از مناطق آزاد کشور
  • ثبت سفارش
  • ترخیص کالا از گمرک
  • انجام حق العمل کاری در گمرک
  • امکان عضویت دارندگان کارت در شعب اتاق بازرگانی
  • ثبت برند لاتین
  • امکان برقراری ارتباط با بازرگانان خارجی و تبادل اطلاعات
  • امکان شرکت در نمایشگاه­های داخلی و جهانی
  • امکان دریافت ویزای تجاری
دریافت کارت بازرگانی

شرایط کارت بازرگانی

برای اشخاص حقیقی

از بین شرایط اولیه ­ای که متقاضی ملزم به احراز آنهاست می­توانیم به داشتن حداقل ۲۳ سال سن، محل کسب مناسب، مدرک تحصیلی حداقل دیپلم متوسطه یا حداقل سه سال سابقه کاری در زمینه تجارت، آگاهی از قوانین مربوط به مسائل گمرکی، پولی و مالی، آشنایی با امور تجارت خارجی و آگاهی از قوانین اداری کشور اشاره کنیم.

همچنین متقاضی باید با ارائه گواهی از یک بانک معتبر، صلاحیت مالی خود برای فعالیت در حیطه مدنظر و با ارائه حساب جاری اثبات نماید. متقاضی ملزم به داشتن پلمپ دفاتر نیز هست.

علاوه بر اینها وی باید با ارائه تعهدنامه، اطاعت خود از قوانین کنونی و آتی وزارت بازرگانی و پرداختن به امور تجاری قانونی را تضمین کند.

لازم به ذکر است که اگر متقاضی ایرانی نباشد، علاوه بر خصوصیات فوق الذکر باید پروانه کار و اقامت قانونی نیز داشته باشد؛ همچنین در کشور وی نیز به تجار ایرانی کارت بازرگانی داده شود.

برای اشخاص حقوقی

متقاضیان حقوقی باید دارای شرایط عمومی متقاضیان حقیقی برای مدیرعامل باشند. اگر مدیرعامل شرکت ایرانی نباشد برای اخذ کارت باید پروانه کار و اقامت قانونی داشته باشد؛ البته در کشور وی نیز باید برای بازرگانان ایرانی کارت صادر شود؛ همچنین سفارت باید صلاحیت وی را تایید کند.

انواع کارت بازرگانی

شعب اتاق بازرگانی با توجه به درخواست متقاضی، کارت­های متفاوتی از قبیل کارت تجارتی، کارت خدماتی، کارت موردی و کارت تولیدی- صنعتی صادر می­کند.

  • کارت بازرگانی تجاری که هم برای متقاضیان حقیقی و هم حقوقی صادر می­شود؛ مجوز فعالیت در زمینه صادرات و واردات کالاست.
  • شخصیت­های حقوقی که مجوز سرمایه گذاری با زمینه خدماتی دارند؛ می­توانند کارت خدماتی دریافت کنند. دارندگان کارت خدماتی فقط قادر به واردات کالا در حوزه فعالیت خود هستند.
  • شخصیت­های حقیقی و حقوقی که تقاضای فقط یک بار ترخیص کالا دارند باید کارت موردی بگیرند.
  • کارت تولیدی صنعتی برای شخصیت­های حقوقی دارای مجوز سرمایه گذاری با زمینه تولید، صادر می­شود. این کارت مجوز واردات مواد اولیه و لوازم کارگاهی و صادرات کالاهای تولیدی است.

حداقل مدرک تحصیلی برای کارت بازرگانی

حداقل مدرک تحصیلی برای کارت بازرگانی برای متقاضیان کارت، دیپلم متوسطه می باشد. در صورتی که دیپلم ندارید باید دارای 3 سال سابقه کار در حوزه تجارت باشید.

هزینه کارت بازرگانی

هزینه کارت بازرگانی

هزینه اخذ کارت بازرگانی شامل حق عضویت در اتاق بازرگانی که در اردیبهشت 1401 به مبلغ 1،450،000 تومان است، پلمپ دفاتر و هزینه بازدید از محل به مبلغ 430،000 تومان می باشد. در صورتی که فرآیند گرفتن کارت را به موسسات ثبتی واگذار کنید هزینه کارمزد نیز به این مبالغ اضافه می شود.

گرفتن کارت بازرگانی بدون دیپلم

در صورتی که دیپلم ندارید و دارای 3 سال سابقه تجارت می باشد شما می توانید کارت بگیرید، برای مشاوره می توانید با ما تماس بگیرید.

سوالات مهــم

حداقل مدرک تحصیلی برای کارت بازرگانی چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد حداقل مدرک تحصیلی برای کارت بازرگانی دیپلم متوسطه یا 3 سال سابقه کار در حوزه تجارت باشید.

برای دریافت کارت بازرگانی به کجا مراجعه نمایم؟

دریافت کارت بازرگانی آنلاین بوده و از طریق دو سامانه ی اتاق بازرگانی و سامانه جامع تجارت می باشد، فقط بعد از تایید اطلاعات است نیاز به کلاس حضوری می باشد و یک نوبت هم بازدید از محل فعالیت شما، فقط این دو مرحله حضوری می باشد و بقیه مراحل آنلاین است.

چه افرادی نیاز به دریافت این کارت ندارند؟

قانونگذار بعضی از اشخاص را از گرفتن کارت بازرگانی معاف کرده است. یعنی این افراد برای فعالیت در عرصه ­های مذکور به ارائه کارت نیاز ندارند. اشخاصی که کالاهای وارداتی آنها به تشخیص گمرک فروشی نیستند؛ پیله وران، ملوانان ایرانی که در شناوران واقع در مرزهای ساحلی ایران و کشورهای خارجی فعالیت می­کنند؛ کارگران ایرانی که موفق به دریافت کارنامه شغلی از وزارت کار شده ­اند و در خارج از ایران مشغول به کار هستند و شرکت تعاونی مرزنشینان مشمول قانون معافیت از دریافت هستند.

افراد محروم از گرفتن کارت

  • افرادی که به موجب قانون از تمام یا بخشی از حقوق اجتماعی محروم شده ­اند.
  • افرادی که فساد اخلاقی آنها بر کسی پوشیده نیست.
  • افراد ورشکسته­ای که تقصیر و تقلب آنها محرز شده است.
  • افراد ورشکسته ­ای که هنوز امور تصفیه آنها انجام نشده است.
هزینه کارت بازرگانی

مدارک مورد نیاز صدور برای اشخاص حقوقی

  • مدارک شرکت اعم از اظهارنامه ثبت در دفاتر بازرگانی، دفاتر پلمپ ، اصل مفاصا حساب مالیاتی، روزنامه تاسیس، روزنامه تغییرات، سند مالکیت یا اجاره نامه محل اقامت شرکت، تقاضانامه ثبت شرکت و شرکتنامه برای شرکت­های مسئولیت محدود یا اظهارنامه ثبت برای شرکت­های سهامی
  • مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی، عکس پرسنلی، کارت پایان خدمت، گواهی عدم سوپیشینه و اصل کارت ملی مدیرعامل. لازم به ذکر است که سن مدیرعامل نباید کمتر از ۲۳ سال باشد.
  • تهیه و تکمیل فرم دال که از سامانه قابل دریافت است
  • گواهی بانک مبنی بر تایید حساب بانکی شرکت (حساب جاری)

مدارک مورد نیاز صدور برای اشخاص حقیقی

  • مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی، کارت پایان خدمت و گواهی عدم سوپیشینه شخص
  • ارائه اظهارنامه مبنی بر ثبت در دفاتر بازرگانی
  • گواهی پلمپ دفاتر
  • کد اقتصادی
  • سن شخص متقاضی کمتر از ۲۳ سال نباشد
  • گواهی بانک مبنی بر تایید حساب بانکی شخص

توجه کنید؛ افرادی که قصد واردات مواد اولیه را دارند ملزم به ارائه پروانه بهره برداری و مجوز تولید نیز هستند.

چگونه کارت بازرگانی بگیریم

پس از تکمیل و اسکن مدارک موردنیاز باید در سامانه اتاق بازرگانی ثبت نام  و مراحل مختلف اخذ را به صورت آنلاین پیگیری کنید. در حین ثبت نام اطلاعات شخصی متقاضی، اطلاعات مربوط به شرکت و تصویر مدارک موردنیاز را باید وارد نمایید. یا می توانید این پروسه را به ما واگذار کنید و با کمترین کارمزد در کمترین زمان کارت خود را دریافت نمایید.

مالیات کارت­ های بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی به تنهایی مشمول پرداخت مالیات نمی­شود؛ بلکه میزان درآمد مشمول مالیات دارنده کارت منجر به تعیین میزان مالیات می­گردد. طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات­های مستقیم، میزان مالیات برای شخصیت­های حقیقی بر اساس درآمد مشمول مالیات آنها و برای شخصیت­های حقوقی معادل ۲۵ درصد درآمد آنها محاسبه می شود.

مدت اعتبار کارت بازرگانی

اعتبار کارت بازرگانی یک سال است. پس از اتمام زمان مقرر، شخص با ارائه مدارک موردنیاز می­تواند جهت تمدید اعتبار کارت اقدام کند. تا دو مرتبه، کارت هر بار به مدت یک سال تمدید می­شود. پس از اتمام زمان تمدید دوم، تمدید سه ساله کارت امکانپذیر است. پس از پایان سه سال می­توان کارت را به مدت پنج سال تمدید نمود.

ابطال کارت بازرگانی

ابطال کارت بازرگانی

ابطال کارت بازرگانی قبل از اتمام اعتبار آن ممکن است. کارت ممکن است به صورت اختیاری یا اجباری باطل شود.

چنانچه دارندگان حقیقی و حقوقی به هر دلیلی از داشتن کارت منصرف شوند؛ میتوانند با ارائه مدارک موردنیاز به شعب اتاق بازرگانی، انصراف خود را اعلام نموده و جهت ابطال کارت اقدام کنند.

اما گاهی نیز کارت به صورت اجباری باطل می­شود. اگر مشخص شود که دارنده کارت، یک یا چند مورد از شرایط و مدارک لازم را ندارد؛ کارت وی باطل می­شود. علاوه بر این اگر دارنده کارت از موقعیت خود سواستفاده کند و دست به قاچاق بزند؛ کارت وی باطل می­شود و به صورت موقت یا همیشگی از اتاق بازرگانی اخراج می­گردد.

مدارک لازم برای ابطال کارت بازرگانی شخصیت­های حقیقی

  • اصل کارت بازرگانی شخص
  • تقاضانامه شخص برای ابطال (دو نسخه)
  • گواهی تسلیم آخرین اظهارنامه مالیاتی
  • اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری (دو نسخه)

مدارک لازم برای ابطال کارت بازرگانی شخصیت­های حقوقی

  • اصل کارت بازرگانی شرکت به همراه کپی دو صفحه اول آن
  • تقاضانامه شرکت مبنی بر ابطال (دو نسخه)
  • گواهی تسلیم آخرین اظهارنامه مالیاتی
  • اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری (دو نسخه)
  • صورت جلسه هیئت مدیره تمامی شرکت­ها
  • صورت جلسه مجمع عمومی مبنی بر ابطال کارت شرکت­های سهامی عام و خاص و شرکت­های تعاونی
  • روزنامه رسمی مربوط به آگهی انحلال شرکت (اگر شرکت منحل شده است که در این صورت به اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری نیاز نیست)

تعلیق کارت بازرگانی       

تعلیق کارت بازرگانی اشخاص حقیقی یا حقوقی در مواقع لزوم ممکن است؛ به عنوان مثال اگر کارت مفقود شود یا به سرقت برود؛ مالک کارت می­تواند با ارائه درخواست تعلیق کارت مانع سواستفاده­ های احتمالی از کارت شود.

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
رضایی ‏۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

سلام وقت بخیر
شما تمدید کارت بازرگانی هم انجام میدید؟ من ترخیص کار گمرک هستم و ۵ کارت بازرگانی دارم
با تشکر رضایی

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

سلام بله جناب رضایی با شماره ۰۲۱۶۶۹۰۹۵۸۵ تماس بگیرید لطفا

پاسخ
سهیل ‏۱۴ مرداد ۱۳۹۸

باسلام
من اگر شرکتی نداشته باشم،چطوری میتونم کارت بازرگانی تهیه کنم

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۵ شهریور ۱۳۹۸

با سلام
شما می توانید کارت بازرگانی حقیقی اخذ نمایید.
پیروز باشید

پاسخ
علی ‏۲۲ شهریور ۱۳۹۸

سلام
فرق صادرات با کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی چیست
آیا تاثیری در زمان ترخیص یا هزینه های آن دارد
سوال دم برای صادرات در مقیاس کوچک کدام پیشنهاد میشود با تشکر

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۳ مهر ۱۳۹۸

سلام وقت بخیر
کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی عملا تفاوتی ندارند فقط در نظر داشته باشید که در حال حاضر بسیاری از مجموعه ها ترجیح می دهند با کسی کار کنند که کارت بازرگانی حقوقی دارند چون معتبرتر است و همچنین جدیدا واردات برخی کالا فقط با کارت بازرگانی حقوقی امکان پذیر است. در مورد سوال دومتون چنانچه حجم صادرات شما پایین است به صورت برونسپاری با یک شرکت بازرگانی همکاری کنید بهتر است.

پاسخ
سعیدفتاحی ‏۲۶ فروردین ۱۳۹۹

با سلام
برای اخذ کارت بازرگانی حقیقی اجاره نامه یا سند ملک الزامیست؟ اگه هیچکدوم موجود نباشد چکار باید انجام داد؟با تشکر

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ فروردین ۱۳۹۹

سلام جناب فتاحی
بله نیاز می باشد

پاسخ
احسان زاده ‏۲۹ فروردین ۱۳۹۹

با سلام
الان در این شرایط اقتصادی شما دریافت کارت بازرگانی رو پیشنهاد می می کنید؟ با سپاس از ثبت میزان

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ فروردین ۱۳۹۹

با سلام
پاسخ سوال شما بستگی به شرایط اقتصادی بعد از کرونا دارد، اگر تورم را قلم بگیریم بعد از دوران رکود همیشه رونق اقتصادی بوده است مانند دوران جنگ در یک کشور. باز تصمیم به دریافت کارت بازرگانی انتخاب شماست.

پاسخ
تماس با ما