اخذ کد اقتصادی مراحل و مدارک آن

اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی، کد احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی در واحد مالیاتی است. اخذ کد اقتصادی برای تمام فعالان عرصه تولید، توزیع، مونتاژ و صادرات و واردات ضروری می باشد. لازم به ذکر است که اخذ کد اقتصادی برای شخصیت­های حقیقی منوط به ارائه پروانه کسب و معرفی محل فعالیت است.

اخذ کد اقتصادی، الزامی است. شرکت­ها از زمان ثبت در اداره ثبت تا دو ماه بعد وقت دارند که جهت تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. در غیر این صورت مجاز به عقد قرارداد یا ارائه اظهارنامه مالیاتی در پایان سال مالی نیستند. علاوه بر این، دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایدات، عقد قرارداد با موسسات دولتی و افتتاح حساب بانکی نیز در گروی اخذ این کد ۱۲ رقمی هستند.

اخذ کد اقتصادی

از بین مزایای دیگر اخذ کد اقتصادی می­توانیم به پرداخت حقوق دولت تحت نام مالیات، تسهیل و تسریع روند بررسی دفاتر قانونی شرکت، احراز هویت اشخاص در اداره مالیات و ممانعت از رقابت­های ناسالم اشاره کنیم.

شرکت­هایی که کد اقتصادی ندارند؛ مشمول قوانین معافیت از مالیات نمی­شوند.

پیامدهای امتناع از اخذ کد اقتصادی یا سرپیچی از قوانین مربوط به کد اقتصادی

امتناع از اخذ کد اقتصادی یا سرپیچی از قوانین مربوطه، پیامدهایی به همراه دارد. اگر شرکت برای بار اول مرتکب چنین خطایی شود؛ طبق قانون باید دو برابر سود حاصل از معاملات خود را به عنوان جریمه پرداخت کند. چنانچه شرکت تخلف موردنظر را برای بار دوم نیز تکرار کند؛ طبق قانون محل اقامت آن به مدت سه ماه پلمپ می­شود. تکرار خطای مذکور برای بار سوم منجر به محکومیت مدیران شرکت به سه تا شش ماه حبس می­گردد.

مدارک لازم برای متقاضیان حقوقی اخذ کد اقتصادی

  • مدارک شرکت اعم از تصویر روزنامه تاسیس، روزنامه تغییرات، پیش آگهی تغییرات، اساسنامه، شرکت نامه و تقاضانامه شرکت­های مسئولیت محدود، اظهارنامه شرکت­های سهامی خاص و تقاضانامه موسسات
  • گواهی پرداخت دو در هزار سرمایه
  • سند مالکیت یا اجاره نامه محل اقامت شرکت به همراه قبوض برق و تلفن آن
  • مدارک شناسایی هیئت مدیره
  • گواهی صاحبان حق امضا

مدارک لازم برای متقاضیان حقیقی اخذ کد اقتصادی

  • مدارک شناسایی
  • فرم اداری مربوط به مشخصات متقاضی
  • درخواست کتبی مبنی بر اخذ کد اقتصادی
  • تصویر پروانه کسب
  • گواهی پرداخت هزینه صدور کد نزد شعب بانک ملی
  • سه قطعه عکس پرسنلی ۲ در ۳
  • چنانچه متقاضی قبلاً کارت اقتصادی داشته ملزم به ارائه تصویر آن یا فیش کامپیوتری نیز هست

مراحل اخذ کد اقتصادی

در گام اول باید مدارک موردنیاز را به واحد مالیاتی ارائه داد.

اگر کارشناسان واحد مالیاتی پس از ارزیابی مدارک، رای به تایید آن­ها بدهند؛ مدارک را در واحد ثبت می­کنند.

سپس مدارک تایید شده به اداره نظارت و پیگیری تحویل داده می­شوند. اداره مذکور نیز پس از انجام اقدامات لازم، مدارک را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و از آنجا به اداره شماره اقتصادی می­فرستد.

در گام نهایی، اداره شماره اقتصادی بعد از ارزیابی­های لازم به صدور کد اقتصادی مبادرت می­کند.

لازم به ذکر است که وقوع هر نوع تغییر در اطلاعات شخصی دارنده کد را باید به مراجع ذیربط اطلاع داد تا تغییرات ایجاد شده در کارت اقتصادی وی نیز اعمال شوند.

جهت اطلاع از هزینه کد اقتصادی یا مراحل اخذ کد اقتصادی با مشاوران ما تماس بگیرید.

ثبت میزان امین شما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *