ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

کد اقتصادی چیست؟ هزینه دریافت کد اقتصادی چقدر است؟ تا پایان این مطلب شما با شرایط، مدارک و هزینه دریافت آن طبق آخرین قوانین سال 1402 آشنا خواهید شد. ما اینجا آموزش می دهیم چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی

کد اقتصادی تا سال 99 کد 12 رقمی بود که از طرف واحد عملیات سازمان امور مالیاتی به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت تجاری دارند اختصاص داده می شد. در واقع " کد 12 رقمی " کد احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی بود.

اما از اواسط سال 99 طبق مصوبه هیئت دولت در راستای مقررات زدایی قرار بر این شد که بعد از تشکیل پرونده کد اقتصادی ارائه مدارک، همان شناسه ملی شرکت به عنوان کد اقتصادی شرکت اختصاص داده شود.

دریافت کد اقتصادی برای تمام فعالان عرصه تولید، توزیع، مونتاژ و صادرات و واردات ضروری می باشد. چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی نیاز است جهت فعالیت اقتصادی خود نسبت به ثبت نام کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایند. لازم به ذکر است که اخذ کد اقتصادی برای شخصیت­های حقیقی منوط به ارائه پروانه کسب و معرفی محل فعالیت است.

دریافت کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی، بعد از ثبت شرکت و برای اخذ کارت بازرگانی، الزامی است. شرکت­ها از زمان ثبت در اداره ثبت تا دو ماه بعد وقت دارند که جهت تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام کنند.

در غیر این صورت مجاز به عقد قرارداد یا ارائه اظهارنامه مالیاتی در پایان سال مالی نیستند. علاوه بر این، دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایدات، عقد قرارداد با موسسات دولتی نیز در گرو اخذ این کد ۱۲ رقمی هستند.

از بین مزایای دیگر دریافت کد اقتصادی می­توانیم به پرداخت حقوق دولت تحت نام مالیات، تسهیل و تسریع روند بررسی دفاتر قانونی شرکت، احراز هویت اشخاص در اداره مالیات و ممانعت از رقابت­های ناسالم اشاره کنیم. شرکت­هایی که کد اقتصادی ندارند؛ مشمول قوانین معافیت از مالیات نمی­شوند.

دریافت کد اقتصادی

گرفتن کد اقتصادی

برای چه کسانی ضروری است؟

  • گرفتن کد اقتصادی برای کلیه شرکت هایی که در حوزه های تولید، مونتاژ و توزیع کالا ( هر کالایی ) و یا شرکت های فعال در حوزه کارهای خدماتی
  • گرفتن کد اقتصادی برای کلیه‌ افرادی ( اشحاص حقیقی ) که در حوزه های تولید، مونتاژ و توزیع کالا و یا در حوزه کارهای خدماتی و دارای جواز کسب‌ و کار از مراجع مربوطه هستند و یا دارای مکانی برای فعالیت تجاری خود هستند.

در توضیحات بالا به دو مورد مهم بر میخوریم که نیاز به تعریف دارند:

1- مجوز کسب و کار

2- مکان فعالیت

مجوز فعالیت

مجوز فعالیت جهت اخذ کد اقتصادی درواقع همان جواز کسب یا هر مجوز دیگری که از سازمان مربوطه جهت انجام امور تجاری اخذ شده باشد. به عنوان مثال جواز مرغداری از سازمان جهاد کشاورزی.

مکان فعالیت تجاری

هر گونه واحد اداری یا مکانی که از طرف شهرداری یا مراجع ذیصلاح به عنوان مکان فعالیت اقتصادی تایید شده باشد و بتوان در آن با مجوز یا بدون مجوز ( برای مشاغلی که به مجوز فعالیت نیاز ندارند) فعالیت اقتصادی داشد اطلاق می شود. این محل فعالیت تجاری می تواند به صورت مالکانه یا در اجاره باشد.

جریمه مالیاتی برای نگرفتن کد اقتصادی

امتناع از اخذ کد اقتصادی یا سرپیچی از قوانین مربوطه، پیامدهایی به همراه دارد.

  • اگر شرکت برای بار اول مرتکب چنین خطایی شود؛ طبق قانون باید دو برابر سود حاصل از معاملات خود را به عنوان جریمه پرداخت کند.
  • چنانچه شرکت تخلف موردنظر را برای بار دوم نیز تکرار کند؛ طبق قانون محل اقامت آن به مدت سه ماه پلمپ می­شود. تکرار خطای مذکور برای بار سوم منجر به محکومیت مدیران شرکت به سه تا شش ماه حبس می­گردد.
دریافت کد اقتصادی

مدارک لازم برای متقاضیان حقوقی اخذ کد اقتصادی

  • تهیه و تکمیل ذفترچه اشخاص حقوقی ( تهیه از واحد های کپی اداره های مالیات ) و همراه داشتن مهر شرکت
  • پاسخ استعلام از واحد مستغلات شهرتان جهت تشکیل پرونده مالیات اجاره ( استعلام از تشکیل پرونده اخذ گردد)
  • اصل و تصویر آگهی های ثبتی و مدارک شرکت اعم از  پیش آگهی تغییرات و تاسیس، اساسنامه، شرکت نامه و تقاضانامه شرکت­های مسئولیت محدود، اظهارنامه شرکت­های سهامی خاص و تقاضانامه موسسات ( 1 سری کپی )
  •  اصل و تصویر کلیه روزنامه های تاسیس و روزنامه تغییرات
  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی کلیه صاحبان امضا مجاز و اعضا ( یا برابر اصل شده )
  • اصل و تصویر سند مالکیت در صورتیکه یکی از صاحبان امضا مالک محل قانونی باشند یا اجاره نامه محل اقامت شرکت محضری یا اجاره نامه همراه با کد رهگیری و هولوگرام به نام شرکت ( 1 سری کپی )

نکته: جهت اخذ کد اقتصادی، اجاره نامه می بایست به نام شرکت باشد و به نام شخص غیر قابل قبول می باشد.

  • اصل و تصویر قبض آب، برق و تلفن محل شرکت
  • گواهی امضا صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی ( گواهی امضا در دفترخانه اسناد رسمی گرفته شود) و به نام اداره امور مالیاتی منطقه مورد نظر باشد.

مدارک لازم برای متقاضیان حقیقی اخذ کد اقتصادی

  • مدارک شناسایی
  • فرم اداری مربوط به مشخصات متقاضی
  • درخواست کتبی مبنی بر اخذ کد اقتصادی
  • تصویر پروانه کسب
  • گواهی پرداخت هزینه صدور کد نزد شعب بانک ملی
  • سه قطعه عکس پرسنلی ۲ در ۳
  • چنانچه متقاضی قبلاً کارت اقتصادی داشته ملزم به ارائه تصویر آن یا فیش کامپیوتری نیز هست

مراحل دریافت کد اقتصادی

در گام اول مراحل دریافت کد اقتصادی باید مدارک مورد نیاز را به واحد مالیاتی ارائه داد.

  • اگر کارشناسان واحد مالیاتی پس از ارزیابی مدارک، رای به تایید آن­ها بدهند؛ مدارک را در واحد ثبت می­کنند.
  • سپس مدارک تایید شده به اداره نظارت و پیگیری تحویل داده می­شوند. اداره مذکور نیز پس از انجام اقدامات لازم، مدارک را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و از آنجا به اداره شماره اقتصادی می­فرستد.
  • در گام نهایی، اداره شماره اقتصادی بعد از ارزیابی­ های لازم به صدور کد اقتصادی مبادرت می­کند.

لازم به ذکر است که وقوع هر نوع تغییر در اطلاعات شخصی دارنده کد را باید به مراجع ذیربط اطلاع داد تا تغییرات ایجاد شده در کارت اقتصادی وی نیز اعمال شوند.

هزینه دریافت کد اقتصادی

هزینه اخذ کد اقتصادی

هزینه تشکیل پرونده اخذ کد اقتصادی در صورت تکمیل بودن مدارک و داشتن سند اداری یا اجاره نامه هلوگرام دار اداری در موسسات خدمات اداری مختلف، متفاوت می باشد و از 600 الی 900 هزار تومان شاید هم بالاتر است. جهت اطلاع از هزینه و نحوه دریافت کد مالیاتی دقیق یا مراحل دریافت کد اقتصادی با مشاوران ما تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
مهدی زمانی ‏۰۴ دی ۱۳۹۹

من نمیدونستم باید کد اقتصادی بگیرم . شرکت رو توی خرداد ماه مدارکش تکمیل شد و رفت برای روزنامه .الان در آذر ماه یک قرارداد برنده شدم . الان میخوام برای کد اقتصادی اقدام کنم هنوز شروع به فعالیت نکردم قرارداد رو . قرارداد اجرایی با مخابرات . آیا جریمه شامل من هم میشه ؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۵ دی ۱۳۹۹

معمولا مالیات همیشه برای این موراد جریمه ای در نظر میگیرد اما قابل توجه نیست.

پاسخ
رضا ‏۲۲ دی ۱۳۹۹

من مالک هستم ولی ملکم مسکونی هست ” برای کد اقتصادی انجام کار میشه ؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۵ دی ۱۳۹۹

سلام جدیدا می توانید با موقعیت اداری هم کد اقتصادی بگیرید فقط باید سند یا اجاره نامه هولوگرام دار داشته باشید و فضای دفتر اداری باشد نه منزل.

پاسخ
بابک صادقی ‏۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

سلام من یک شرکت ثبت کردم و در حال تدارک مقدمات فعالیت تولیدی هستم ولی شروع فعالیت ممکنه تا شش ماه دیگه فراهم نشه. لذا تا اون زمان هیچگونه فعالیت تجاری یا مالی ندارم. در حال حاضر حتی محلی برای فعالیت هم ندارم. آیا در این شرایط نیاز هست کد اقتصادی بگیرم؟ آیا مشمول اون ضرب العجل دو ماهه برای اخذ کد اقتصادی بعد از ثبت هستم؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

سلام شما می توانید کد بگیرید اما فعالیتی نداشته باشد و این دو منافاتی با هم ندارند، در خصوص محل فعالیت هم که بالاخره شما یک آدرس به عنوان محل در اساسنامه معرفی کرده اید برای همان آدرس اجاره نامه رسمی دارید؟ با همان می توانید احتمالا کد بگیرید اگر کارشناس رد نکند البته.

پاسخ
متین ‏۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

سلام ببخشید برای اخذ کد اقتصادی مدرک تحصیلی باید ارائه کنیم یا نمیخواد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید؟؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

با سلام خیر برای دیافت کد اقتصادی نیاز به مدرک تحصیلی نیست

پاسخ
دلارام کاظمي ‏۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

سلام وقت بخیر سال گذشته شرکت رو ثبت کردم. برای دریافت کد اقتصادی اقدام کردم منتهی مدارکی رو ندارم از جمله پروانه کسب ،اجاره نامه اداری و … چه باید بکنم ؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

با سلام برای دریافت کد اقتصادی شرکت نیاز به پروانه کسب نیست و حتی اگر مکان فعالیت شما سند اداری نباشد اما فعالیت اداری در آن صورت میگرد و به بیان عامیانه موقعیت اداری هست هم مشکلی نخواهید داشت و هنگام مراجعه به اداره مالیاتی مربوطه این موضوع را می توانید در مرحله تشکلیل پرونده به کارشناس اطلاع دهید، معمولا موافقت می کنند و مشکلی ندارد. موفق باشید

پاسخ
مهران سعدی ‏۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

سلام وقت بخیر ایا برای شرکتی که محل ثبت ان منزل مسکونی باشد میشود کد اقتصادی گرفت و مالیات اضافی به ان نمیخورد و نحوه گرفتن کد اقتصادی در همچین شرایطی چگونه است؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

سلام حداقل موردی که باید رعایت کنید این است که محل شرکت چیدان اداری داشته باشد و اجاره نامه هولوگرامدار داشته باشد در این صورت به احتمال زیاد کارشناس دارایی تایید می کند. اما منزل مسکونی که مسکونی هم هست خیر مشکل خواهد داشت.

پاسخ
محمدهادی مشکل گشا ‏۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

درود خدای مهربان بر شما
ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)
به استحضار کارشناس محترم می رساند اینجانب محمد هادی مشکل گشا حدودا چند سال پیش یک شرکت خدماتی به ثبت رساندم اما فعالیتی نداشتم.از چندین سال از گذشت ثبت شرکت در یک مناقصه خرید مواد غذایی برای ندامتگاههاي استان فارس شرکت کردیم که مجبور شدیم کد اقتصادی بگیریم .گفتند در شیراز فقط یک کافی نت هست که کد اقتصادی میتواند بگیرد و شما را در سامانه ثبت کند .همه مدارک مورد نیاز که فرمایش داده بودند در روز اول تحویل داده شد به کافی نت هفته اول ماه اول ماه ششم تا به یک سال رسید ولی متاسفانه هنوز هیچ جوابی به ما نداده .فقط یکماه پیش گفتند که کد را گرفتم بخاطر نیومدن شما دوباره باطل شده و باید دوباره مدارک بیاورید و از اول پیگیری کنم و دوباره برای اخذ کد اقتصادی اقدام کنم. جناب مهندس جسارتا بنده باید چکار کنم لطفا راهنمایی فرمائید، آیا از کافی نت شکایت کنم ؟ آیا واقعا حق با کافی نت میباشد؟ آیا از طریق دیگری میتوانم اقدام کنم
از همکاری صمیمانه شما سپاسگزارم
یا حق

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

با سلام دوست عزیز ایشون احتمالا هیچ کاری برای شما انجام نداده و مدارک شما رو هم گم کرده اند چون کد اقتصادی باطل شدنی نیست و محدودیت زمانی ندارد، اگر ثبت سامانه را انجام داده باشند باید نام کاربری و کلمه عبور برای شما پیامک شده باشد اگر پیامک نشده است یعنی هیچ کاری برای شما انجام نشده است و شما می توانید از طریق دفاتر خدمات قضایی ابلاغیه برای آن کافی نت بفرستید تا هزینه و مدارک شما رو عودت بدهند.

پاسخ
محمد ‏۱۷ خرداد ۱۴۰۰

سلام من یک ملکی رو اجاره کردم
حالا میخوام برم پروانه کسب بگیرم
صاحب مغازه میگه من برای گرفتن کد اقصادی و امور مالیاتی باهات همکاری نمیکنم مگر اجاره ای بیشتر بپردازی
اجاره نامه ای هم ک نوشتیم بصورت محضری و
رسمی نیست میخواستم بدونم ایا راهی هست ک من بدون نیاز به مدارک صاحب ملک برای گرفتن کد اقتصادی و پروانه کسب اقدام کنم…

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۰ خرداد ۱۴۰۰

دوست عزیز راه دیگری هم باشد، مالک ملک متوجه خواهد شد چون مشمول مالیات خواهد شد، تنها راه داشتن اجاره نامه رسمی است حتی با مبلغ بالاتر اجاره

پاسخ
آذر ‏۱۹ خرداد ۱۴۰۰

سلام میخواستم بدونم اجاره نامه حتما باید به اسم شرکت باشه یا به اسم یکی از اعضای هیات مدیره باشه کفایت میکنه؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۰ خرداد ۱۴۰۰

معمولا کارشناس ها قبول خواهند کرد اگر به نام مدیرعامل باشد

پاسخ
سعید مرودشتی ‏۰۵ تیر ۱۴۰۰

با سلام. من سال 85 شرکت ثبت کردم و تا حالا هم ازش هیچ استفاده ای نکردم. حالا میخام کد اقتصادی بگیرم. چکار باید بکنم؟ لطفا راهنمایی کنید…. متشکرم.

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۵ تیر ۱۴۰۰

دوست عزیز توضیحات شما در متن آمده اگر سوالی دارید و نیاز به راهنمایی یا گرفتن کد توسط ما دارید لطف بفرمایید تماس بگیرید.

پاسخ
محمد ‏۲۹ تیر ۱۴۰۰

با سلام
آیا کد اقتصادی همان کد رهگیری مالیاتی می باشد؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۳ مرداد ۱۴۰۰

خیر دوست عزیز کد رهگیری برای مشاهده آخرین وضعیت ثبت نام کد اقتصادی می باشد.

پاسخ
پریسا ‏۱۷ مرداد ۱۴۰۰

وقت بخیر، من بینایی سنج هستم با عینک ساز همکاری میکنم، پروانه دفتر کار ازمن هست و پروانه عینکسازی از همکارم. ولی ایشون کارفرما هستند، تمام وسایل ایشون فراهم کردن و در واقع سرمایه گذار هستند، و حتی دستگاه پوز هم بنام ایشون هست، و من با ایشون قرارداد همکاری بستم و حقوقم رو از ایشون میگیرم، سوال من این هست با توجه به اینکه مکان کار هر دو در یک فضا هست، و ایشون مالیات رو برای پروانه خودش پرداخت میکنند و دستگاه پوز هم بنام ایشونه، من هم مجدد باید اظهار نامه مالیاتی پر کنم؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۰ مرداد ۱۴۰۰

سرکار خانم پرسیا وقتی شما نه در شرکت ایشون نه در مجوز ایشون و نه در حساب متصل به دستگاه پوز ایشون هیچ مسئولیت و سمتی ندارید نباید اظهارنامه پر کنید و وظیفه ایشان است

پاسخ
مصطفی ‏۲۸ مرداد ۱۴۰۰

من آدرس خونه رو دادم و قطعا می تونم قولنامه یا سند براش بیارم ولی چون حالت اداری نداره قبول نمی کنن و به سرم زد شرکت یکی از دوستان رو معرفی کنم که متاسفانه اونم راضی کنم قولنامه ایی که کد رهگیری داشته باشه نمی تونم بیارم چون خودشم مستاجر. پیشنهادی دارید ممنون میشم اعلام کنید .

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ مرداد ۱۴۰۰

برای بررسی وضعیت شما لطف کنید تماس بگیرید

پاسخ
رضاض ‏۲۷ مهر ۱۴۰۰

ساعات تماس چه ساعاتی هست؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۹ مهر ۱۴۰۰

در هر ساعتی دوست عزیز

پاسخ
سعید ربیعی ‏۱۴ آبان ۱۴۰۰

سلام وقتتون بخیر، بنده در اساسنامه آدرس منزل مسکونی رو دادم ولی در خال حاضر دفتر اجاره کردم ، مغایرت آدرسها برای گرفتن کد اقتصادی مشکلی نداره و پذیرفته میشه؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۵ آبان ۱۴۰۰

مشکل دارد دوست عزیز، شما باید در همان آدرسی که در مشخصات شرکت آمده ساکن باشید، برای تغییر آدرس شرکت لطفا با ما تماس بگیرید تا راهنمایتون کنیم.

پاسخ
مهرداد منطقیان ‏۰۷ خرداد ۱۴۰۱

استاد دانشگاه هستم. گاهی به واحدهای صنعتی هم درس می دهم. نیاز به کد اقتصادی دارم؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۷ خرداد ۱۴۰۱

با سلام بله شما باید کد اقتصادی حقیقی بگیرید.

پاسخ
شیدا ‏۲۸ آبان ۱۴۰۱

سلام . شما می فرمائید شناسه ملی همون کد اقتصادی پس چرا دوباره می فرمائید باید کد اقتصادی بگیریم؟ شرکت ما در بهمن ماه 1398 تاسیس شده و در اطلاعات ثبت نامی کد اقتصادی همون شناسه ملی رو نوشته . ولی پیغام اومده ما در در مرحله 4 ثبت نام هستیم و هنوز کد اقتصادی دریافت نکردیم و باید اطلاعات رو تکمیل کنیم. من نمی دونم چیکار باید بکنم؟ باید برم اداره مالیات که کد اقتصادی هم بگیرم ؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ آبان ۱۴۰۱

دوست عزیز منظور این است که مثل سالهای قبل کد مجزایی صادر نمی شود و کد اقتصادی شما همان شناسه ملی شرکت شما خواهد بود، اما به هر حال شما باید تکمیل پرونده تا گام 5ام را انجام بدهید. اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید با ما تماس بگیرید.

پاسخ
شیدا ‏۲۸ آبان ۱۴۰۱

سلام . شما فرمودید کد اقتصادی همون شناسه ملی هست . شرکت در بهمن ماه 1398 تاسیس شده و در لیست ثبت نام هم کد اقتصادی همون شناسه ملی ثبت شده. اما در پیغامی که برای بنده آمده گفته شده شما نسبت به تکمیل اطلاعات تا گام 4 که مرحله صدور شماره اقتصادی است اقدامی نکردید و باید تکمیل کنید اطلاعات رو . اما وارد سامانه که میشم نمی دونم چیکار باید بکنم. لطفا راهنمایی بفرمائید. چون نوشته پرونده شما در حال بررسی . و من دو بار هم اظهارنامه صفر رد کردم .

پاسخ
س.طارمی ‏۰۷ آذر ۱۴۰۲

با سلام
ما سال ۱۴۰۰ شرکت رو ثبت کردیم و آدرس محل سکونتمون رو دادیم و تاکنون هیچ فعالیتی انجام ندادیم و اظهارنامه مالیاتی ای هم ارائه نکردیم، الان می‌خوایم ثبت برند و اخذ کد اقتصادی انجام بدیم،
با توجه به اینکه در هنگام ثبت شرکت،«فعالیت اینترنتی» رو جزو زمینه های کاری قید کردیم آیا لازم هست حتما فضای اداری داشته باشیم؟
دوم اینکه برای کد اقتصادی و ثبت برند باید جواز فعالیت داشته باشیم؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۱ آذر ۱۴۰۲

برای اخذ کد اقتصادی باید اجاره نامه محل را داشته باشید و چیدمان اداری داشته باشید حتی اگر فعالیت شما اینترنتی باشد. کد اقتصادی نیاز به مجوز فعالیت ندارد ولی ثبت برند نیاز دارد

پاسخ
تماس با ما