ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

افزایش سرمایه شرکت

۱۳ خرداد ۱۳۹۹ 28 پرسش و پاسخ

آیا از افزایش سرمایه شرکت اطلاعاتی کاملی را در اختیار دارید؟ آیا می دانید روش های افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص کدام است و کدام روش راحتتر است؟  شما می توانید با مطالعه این مطلب یا تماس با ما، در مورد تمام سوالاتی از این قبیل اطلاعاتی را به دست بیاورد.

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

قوانین افزایش سرمایه

سرمایه شرکت عبارت است از دارایی های یک شرکت که با کم کردن تمام بدهی های آن، می توان به سرمایه شرکت پی برد.

میزان سرمایه شرکت تجاری، بیانی از میزان توان آن شرکت می باشد. برای افزایش سرمایه شرکت ، حداکثری تعریف نشده و به میزان دلخواه قابل افزایش است اما معمولاً سرمایه شرکت های سهامی دارای حداقل است.

به عنوان مثال حداقل سرمایه شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال و حداقل سرمایه در ثبت شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال می­باشد. منظور از سرمایه شرکت سهامی، مجموع قیمت اسمی سهام شرکت است.

ثبت افزایش سرمایه

شرکت ها بنابر شرایط اجباری یا اختیاری بعد از ثبت شرکت، به تغییر در مقدار سهام و سرمایه خود می شوند. منظور از ثبت افزایش سرمایه شرکت ها، بالا بردن میزان اسمی مبلغ سرمایه شرکت نسبت به زمان تاسیس آن و تائید در اساسنامه است.

اما هر گونه تغییر در میزان سرمایه باید در سامانه اداره ثبت ورود و سپس آگهی آن در روزنامه رسمی چاپ شود.

یکی از مهم ترین نکاتی که گفتن آن خالی از لطف نمی باشد این است که ارزش یک شرکت با سرمایه آن شرکت یکی نیست بلکه ارزش شرکت شامل سود، تجهیزات، نیروی انسانی، خطوط تولید، ارزش برند و غیره را در بر دارد در حالی که سرمایه مقدار پولی است که برای استارت اولیه هر شرکتی مورد نیاز بوده و معمولا سهامداران در تهیه و مهیا کردن آن نقش اساسی را دارند.

دلایل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

افرایش سرمایه شرکت به معنای افزایش اسمی سرمایه ثبت شده یا افزایش تعداد سهام­ های منتشر شده شرکت است. گاهی شرکت برای شرکت در مناقصه ها و مزایده ها، گرفتن یک پروژه، اخذ وام از بانکها، رتبه بندی شرکت و ... تمایل به افزایش سرمایه دارند.

ثبت افزایش سرمایه
ثبت افزایش سرمایه

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص، دو نوع قابل انجام است:

  • صدور سهام جدید
  • بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود

از این دو طریق می توان به 4 روش سرمایه شرکت را افزایش داد که در ادامه ذکر می کنیم

روش های افزایش سرمایه شرکت

مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

طبق ماده 158 قانون تجارت 4 روش برای افزایش سرمایه سهامی خاص از طریق راه های مذکور وجود دارد که این 4 روش را می توان به صورت زیر بیان نمود:

  1. تبدیل مطالبات نقدی حال شده اشخاص از شرکت به سهام جدید یا همان افزایش سرمایه از محل مطالبات ( بهترین نوع افزایش سرمایه شرکت) در این حالت بایستی تمام مدارک و اسناد مربوط به امضاء بازرس شرکت نیز رسیده باشد.
  2. پرداخت مبلغ اسمی سهم به صورت نقدی: سهامداران می توانند با مبلغ نقدینگی خود، مقدار سرمایه شرکت را افزایش دهند.
  3. تبدیل اوراق قرضه به سهام: اوراق قرضه با توجه به این موضوع که به رسمیت شناخته نشده است به همین جهت اضافه کردن آن در فرآیند افزایش سرمایه نیز موضوعیتی ندارد.
  4. انتقال سود تقسیم نشده حاصله از ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت: توجه داشته باشید که انتقال دادن هر گونه اندوخته قانونی به مبلغ سرمایه شرکت طبق قانون 140 قانون تجارت به سرمایه شرکت ممنوع می باشد.

البته اگر شرکا هنوز سرمایه قبلی را کامل پرداخت نکرده باشند؛ امکان افزایش سرمایه وجود ندارد. افزایش سرمایه از طریق افزایش قیمت اسمی سهام­ های پیشین فقط در صورتی ممکن است که کل سهامداران با این افزایش قیمت موافق باشند.

پس مراحل کلی عبارتند از:

  1. تادیه تمامی سرمایه قبلی که در شرکت وجود داشته، یعنی سرمایه قبلی شرکت کاملا به حساب شرکت واریز شود.
  2. تادیه مبلغی که افزایش یافته است. ( حالا یا از طریق آورده نقدی، یا تجهیزات یا مطالبات حال شده و یا ... )
  3. تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت
  4. ثبت افزایش سرمایه در سامانه و درج در روزنامه رسمی

مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

شما به هر میزانی که سرمایه شرکت را زیاد کنید با به اندازه نیم در هزار آن مالیات پرداخت کنید.

یعنی چی ؟

یعنی به طور مثال شما اگر سرمایه شرکت را از 1 میلیون تومان به 100 میلیون تومان افزایش دهید باید نیم در هزار 99 میلیون تومان را به عنوان تمبر سرمایه پرداخت کنید. به طور ساده تر یعنی یک دوهزارم.

99 میلیون تقسیم بر 2000 هزار = 49500 تومان مالیات افزایش سرمایه از 1 میلیون به 100 میلیون خواهد بود

قوانین افزایش سرمایه

سوالات مهم شما

ثبت افزایش سرمایه چقدر هزینه دارد؟

افزایش سرمایه شرکت دو بخش هزینه ای دارد، یکی هزینه ثبت تغییرات شرکت در قالب یک صورتجلسه که از 600 هزار تومان می باشد و بخش دوم هم مالیات تمبر سرمایه می باشد که با توجه به میزان افزایش مشخص می گردد، جهت اطلاع از قیمت همین صفحه را مطالعه کنید.

افزایش سرمایه چقدر زمانبر است؟

مانند تمامی صورتجسلات تغییرات بین 10 الی 15 روز کاری تا درج آگهی در روزنامه رسمی می باشد.

افزایش سرمایه شرکت از چند طریق امکان پذیر است؟

  1. افزایش سرمایه شرکت از طریق افزایش مبلغ اسمی سهام امکان پذیر می باشد.
  2. مبلغ اسمی را به صورت نقدی می توان پرداخت کرد.
  3. تبدیل و تغییر اوراق قرضه به سهام
  4. مطالبات و پرداخت های نقدی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به شرکت وارد شده به سهام تبدیل شود.
  5. انتقال سود تقسیم نشده و عواید حاصل از آن با اضافه کردن ارزش های جدیدی که سهام بدست آورده

برای افزایش سرمایه چه صورتجلسه ای لازم است؟

افزایش سرمایه شرکت تنها در اختیار مجمع فوق العاده سهامداران است. یعنی صورتجلسه مجمع عمومی به طور فوق العاده. مجمع فوق العاده سهامداران با گرد هم آمدن بیش از نیمی از سهامدارن دارای حق رای رسمیت می­یابد اما چنانچه تعداد شرکت کنندگان در مجمع به این حد نرسد در دور دوم تشکیل مجمع، حضور بیش از یک سوم سهامدارن دارای حق رای کفایت می­کند. یک تصمیم در صورتی تصویب می­شود که بیش از دو سوم سهامداران به آن رای مثبت بدهند.

شرایط افزایش سرمایه شرکت

شرایط افزایش سرمایه شرکت

در تمام اساسنامه های شرکت های مختلف، بر میزان و مبلغ سرمایه به شکل دقیق اشاره می شود که طبق قانون 83 لایحه ی قانونی اصلاح، هرگونه تغییر در مواد اساسنامه قبل از موعد منحصرا در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است.

یکی از مهمترین ملزومات دیگر در افزایش سرمایه، حق تقدم با سهامداران قدیمی است بدین منظور که اگر شرکتی به دنبال افزایش سرمایه باشد، اولویت اصلی برای خرید سهام، با سهامداران قدیمی می باشد.

البته این حق قابلیت نقل و انتقال دارد و سهامداران جدید می توانند با خرید این حق از سهامداران قدیمی آن را به دست بیاورند.

از دیگر ملزومات مهم در افزایش سرمایه شرکت می توان به این نکته اشاره کرد که سرمایه قبلی شرکت ها بایستی تمام تادیه شود چرا که در غیر اینصورت افزایش سرمایه از هیچ طریقی امکان پذیر نخواهد بود.

روند افزایش سرمایه شرکت بدین صورت است که تمام اعضای هئیت مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه را اعلام می کنند و مجمع نیز با انجام بررسی های مختلف؛ نظر خود را در مورد افزایش سرمایه شرکت اعلام کنند.

مدارک لازم برای افزایش سرمایه شرکت

مدارک لازم جهت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده، امضا شده توسط سهامداران
  • لیست سهام داران و میزان سهام قبل و بعد از افزایش همراه با امضا
  • نسخه ای از گزارش بازرس قانونی
  • اساسنامه شرکت
  • مشخصات عمومی اعضا جهت ثبت در سامانه
هزینه افزایش سرمایه شرکت

نحوه افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

تمام سهامداران شرکت های سهامی با مسئله افزایش سرمایه روبه رو هستند چرا که این موضوع تواند مزایا و فواید بسیار زیادی را برای شرکت ها داشته باشند که در بسیاری از موارد افزایش سرمایه ضروری و اجباری می باشد.

برای مثال اگر شرکت شما بعد از گذشت زمان به شرکت مادر تبدیل شود بایستی مقدار سرمایه را افزایش داد که مقدار سرمایه برای این گونه شرکت ها در حدود یک صد میلیارد ریال می باشد که اگر سرمایه یک شرکت مادر کمتر از این مقدار باشد بی شک، بایستی در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدام به افزایش آن داشته باشند.

نوع، اندازه و فعالیت تمام شرکت ها می تواند بر مقدار و میزان سرمایه اولیه و افزایش سرمایه شرکت تاثیر مستقیمی داشته باشد که برای کسب اطلاعات در این موارد می توانید با ما در تماس باشید.

افزایش سرمایه شرکت

شما می توانید پاسخ تمامی سوالات خود را چنانچه در این مطلببه دست نیاورده اید  در تماس با ما به دست آورده و با آگاهی بیشتر اقدام به افزایش سرمایه شرکت داشته باشید.

همکاران ما نیز سعی بر آن دارند تا بتوانند تا با به روز کردن اطلاعات خود از قوانین تجارت بهترین و مناسب ترین راه ها را برای افزایش سرمایه شرکت به شرکت های علاقمند ارائه دهد. برای کسب اطلاعات می توانید همین حالا با همکاران ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح نمایید.

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
احمد ‏۰۴ تیر ۱۳۹۸

باسلام وتشکر مایل به کسب اطلاعات ثبتی شرکتهای سهامی خاص میباشم.

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۵ تیر ۱۳۹۸

سلام لطفا مطلب ثبت شرکت سهامی خاص رو مطالعه بفرمایید

پاسخ
miladhajizade ‏۲۶ تیر ۱۳۹۸

سلام مطلب بسیار کامل و جامعی بود با تشکر

پاسخ
علی فتحی قره دیاق ‏۳۰ فروردین ۱۳۹۹

با سلام
ما قصد افزایش سرمایه شرکت رو داریم، سرمایه قبلی شرکت 1000000 تومان بوده و الان می خواهیم سهام شرکت رو به یک میلیارد تومان افزایش بدیم چقدر باید هزینه تمبر کنیم؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ فروردین ۱۳۹۹

سلام جناب فتحی عزیز
شما باید به هنگام افزایش سرمایه شرکت
1- سرمایه قبلی شرکت را کاملا تادیه کنید یعنی یک میلیون تومان قبلی
2- هزینه تمبر افزایش سرمایه شرکت ” نیم در هزار ” می باشد، یعنی یک دوهزارم، یعنی برای 999 میلیون تومان باید 499،500 تومان هزینه تمبر بعد از ثبت تغییرات افزایش سرمایه به حساب دارایی واریز نمایید.
در صورت نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید.

پاسخ
وحید اسدزاده ‏۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

با سلام
ما شرکت سهامی خاص را در تیرماه 98 با سرمایه 10 میلیون تومان ثبت کردیم، اکنون قصد افزایش سرمایه شرکت به صورت افزایش مبلغ اسمی سهام موجود به صورت نقدی به 100 میلیون تومان را داریم. مبلغ تعهد سهامداران را که 6.5 میلیون تومان بوده است را از طریق واریز نقدی به حساب شرکت انجام دادیم. تأدیه این مبلغ را در کجا باید ثبت کنیم؟ چقدر از مبلغ افزایش سرمایه فعلی را باید نقداً به حساب شرکت واریز کنیم؟
آیا گزارش بازرس مبنی بر پیشنهاد اقزایش سرمایه نیز باید به ثبت شرکت ها ارسال شود؟
چه مدارکی را باید به ثبت شرکت ها ارسال کنیم؟
با تشکر از سایت خوب شما

پاسخ
هادی ‏۱۷ خرداد ۱۳۹۹

سلام
آیا هزینه افزایش سرمایه برای شرکت های سهامی خاص با روش های 4 گانه فرقی هم می کند و
ایا هزینه دیگری هم علاوه بر یک دوهزارم دارد؟
سوال دیگر اینکه اگر از محل دارایی های موجود شرکت افزایش سرمایه صورت پذیرد و همه سهامداران هم مطلع وموافق باشند ،آیا باز هم همه تشریفات باید انجام شود؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۷ خرداد ۱۳۹۹

سلام وقت بخیر هادی جان
خری فرق ندارد و هزینه تمبر مالیات افزایش سرمایه همان ی دوهزارم است.
بله تشکیل مجمع عموی فوق العاده و تنظیم صورتجلسات و اعلام به اداره ثبت شرکتها نیاز است.

پاسخ
منصور ‏۰۹ مرداد ۱۳۹۹

باسلام و وقت بخیر
ضمن خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز و تشکر از مطالبت آموزنده .
ما افزایش سرمایه رو از یک میلیون به دومیلیارد تومان زدیم تمام هزینه هارو هم پرداخت کردیم منتها داخل اداره دارایی ثبت نشده اما آگهی تغیرات و … همه رو بروز کردیم داخل اداره ثبت هم ثبت شده واسه افزایش رتبه میگن که داخل سایت دارایی هم باید ثبت بشه هزینه تمبر هم پرداخت شده ممنون میشم راهنمایی کنید از چه طریقی میشه افزایش سرمایه رو در سامانه دارایی مالیات ثبت کنیم ،باتشکر از شما

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۱ مرداد ۱۳۹۹

با سلام، برای راهنمایی با ما تماس بگیرید، همکار ما خانم منیری پاسخ خواهند داد چون نیاز به سوالات بیشتر و اگاهی از روند کارتون هست.

پاسخ
محمد زارع ‏۲۳ مهر ۱۳۹۹

سلام وقتتون بخیر خسته نباشید استاد سرمایه شرکت ما ۱۰۰ هزارتومان بوده الان میخوایم برسونیم به ۵۰۰ میلیون باید چه مراحلی طی کنیم ممنون میشم راهنمای بفرمایید

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۳ آبان ۱۳۹۹

با سلام
ابتدا پرداخت کل 100 هزار تومان در حساب شرکت واریز و بعد ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت در سامانه و ارسال صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و سپس پرداخت حق تمبر سرمایه در سایت اداره مالیات که یک دوهزارم مبلغ افزایش سرمایه می باشد.

پاسخ
علی رحیمی ‏۰۳ آبان ۱۳۹۹

با درود و خدا قوت ،شرکت پیمانکاری ثبت شده در سال 1384،با سرمایه مبلغ 5،000،000 ریال ، قصد داریم سرمایه شرکت را به 10،000،000،000 ریال ،افزایش دهیم .لطفا بفرمائید حدود هزینه تمبر و دارائی و سایر هزینه های دیگر برای افزایش سرماه اولیه شرکت به سرمایه پیشنهادی مذکور ،چقدر خواهد بودبا سپاس علی رحیمی

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۳ آبان ۱۳۹۹

با سلام جناب آقای رحیمی عزیز
شما ابتدا مبلغ سرمایه قبلی را باید تادیه نمایید و یک دوهزارم مبلغ افزایش را که میشود حدود 500 هزار تومان
در صورت نیاز به مشاوره بیشتر با تلفن موسسه تماس بگیرید.

پاسخ
Tara ‏۲۰ آبان ۱۳۹۹

درود و خسته نباشید .هنگام افزایش سرمایه از طریق واریز نقدی باید دو تا صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و صورتجلسه هیات مدیره تنظیم شود سوال من این است که از لحاظ تاریخ کدامیک اولویت دارد؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۱ آبان ۱۳۹۹

سلام ابتدا مجمع عمومی به طور فوق العاده برای افزایش شرمایه و بعد در ساعت بعدی جلسه هیئت مدیره

پاسخ
سيدحسين جمالي ‏۰۸ بهمن ۱۳۹۹

با سلام
ما يه شركتي تحت عنوان شركت سهامي خاص حدود 10 سال پيش ثبت كرديم.در وحله اول حدود 30 نفر عضو گيري كرديم و سرمايه هر نفر را 5 سهم 100.000 ريالي تعريف كرديم.به تدريج بعضي ها غير از اين 30 نفر آمدند و هر كدام از 1 ميليون تا 7 ميليون تومان واريز كردند بحساب شركت.ما هم يك زمين خريديم و برق سه فاز را تا سر زمين آورديم كه كل مبلغي كه جمع شده بود يعني 50ميليون تومان بابت خريد زمين و برق 3 فاز هزينه شد.الان حدود 7 سال هست كه هيچونه كاري انجام نشده .نه صورتجلسه انتخاب هيئت مديره و بازرس و غيره
الان تصميم گرفته ايم كه اين شركت را فعال كنيم چطوري مي توانيم آن افرادي كه خارج از اعضا اصلي پول واريز كردند را سهامدار كنيم.و احيانا كارهايي كه بايد بكنيم چي هست؟
لطفا اگه مقدوره راهنمايي بفرماييد.

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۱ بهمن ۱۳۹۹

سلام جناب جمالی عزیز لطف کنید تماس بگیرید موارد طولانی اینچنینی در اینجا قابل پاسخگویی نیست

پاسخ
سوزان فرحیدری ‏۱۱ فروردین ۱۴۰۰

سلام
ما از محل تجدید ارزیابی میخواهیم افزایش سرمایه بدهیم آیا با صورتجلسه و بدون ثبت و روزنامه رسمی میتوانیم در حساب سرمایه تعهد شده ثبت کنیم

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۹ فروردین ۱۴۰۰

خیر دوست عزیز

پاسخ
مهدی وفا ‏۲۸ مرداد ۱۴۰۰

سلام،وقت بخیر
شرکتی میخواد افزایش سرمایه بده و اقدامات لازم هم انجام شده،مراحل ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها اواخر سال ۱۳۹۹ انجام شده ولی آگهی در سال 1400 ثبت شده
ثبت افزایش سرمایه باید در سال 99 در دفاتر انجام بشه یا 1400؟
و اینکه بر اساس کدوم ماده قانونی؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۰

وقتی صورتجلسه شده در همان سال باید در دفاتر ثبت بشه

پاسخ
پارس ‏۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

سلام،بسیار مطلب مفید بود ،ولی اگه می شود لطف کنید یکم واضح تر بگویید که مراحل افزایش سرمایه چی است؟ (از طریق چه سایتی اقدام کنم،لینک لطفا،کدام گزینه) تشکر.

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

با سلام، منظور شما افزایش سرمایه شرکت هستش یا چیز دیگری؟

پاسخ
محمد حسن زینالی ‏۰۸ خرداد ۱۴۰۲

سلام خدمت دوستان
ما ۳سال پیش شرکت سهامی خاص با چهار نفر ثبت کردیم که ۴۰٪و۳۷٪و۱۳٪و۱۰٪مقدار سهامها هست الان۱۰٪برای وام سند نمی زاره و قیمت سهمش رو بالا میگه تا برداریم لطفاً راهنمایی بفرمایید. من میخواستم ببینم اگه ما سرمایه بیاریم و سهم ایشون کم بشه مثلاً ۵٪این راه معقول هست

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۱ خرداد ۱۴۰۲

در صورتی که بپذیرند، اگر نپذیرند باید با آگهی دعوت افزاش سرمایه داشته باشید.

پاسخ
قاسم مصیبی ‏۱۵ آبان ۱۴۰۲

با سلام
آیا در افزایش سرمایه شرکتهای سهامی خاص مبلغ اورده نقدی باید در حساب شرکت واریز و مبلغ توسط بانک مسدود گردد ؟
در صورت انسداد وجه در حساب ، چه زمانی وجه مزبور آزاد میگردد؟
با تشکر

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۵ آبان ۱۴۰۲

بله دوست عزیز بعد از دریافت آگهی تغییرات مبلغ رو می تونید بردارید

پاسخ
تماس با ما