ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

تغییر حق امضای شرکت

۱۴ فروردین ۱۴۰۳ 0 پرسش و پاسخ

در هنگام تاسیس یک شرکت، اطلاعاتی از اعضا آن گرفته می شود که این اطلاعات به مرور زمان می توانند تغییر کنند. تغییر حق امضای شرکت هم یکی از آن مواردی است که به سادگی قابل انجام است. از این رو با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در رابطه با افرادی که در شرکت حق امضا دارند، نحوه تغییر حق امضا، هزینه و مدارک مورد نیاز را بیان کنیم.

اطلاعات کلـی

زمـان: 14 روز کاری

هزینه: 1،800،000

تغییر حق امضای شرکت
تغییر حق امضا شرکت

حق امضا در شرکت چیست؟

خب اولین سوالی که برای هر کسی پیش می آید این است که اصلا چه کسانی در یک شرکت حق امضا دارند؟ و حق امضا چیست ؟ خوب باید بگوییم که این دقیقا موضوعی است که در هر شرکتی با دیگری تفاوت هایی دارد. به طور کلی اساسنامه یک شرکت به معنی چارچوب کلی فعالیت های آن شرکت است و از این رو نام افرادی که حق امضا دارند، در اساسنامه ذکر می شود.

در هر شرکتی شخصی به عنوان مدیر عامل وجود دارد که وظایف خاصی بر عهده وی است، توجه داشته باشید که در هر شرکتی، مدیر عامل باید حق امضا داشته باشد. لازم به ذکر است که نوع شرکت یکی از مواردی است که تاثیر به سزایی بر روی حق امضای اعضا یک شرکت دارد.

دریافت خدمات سریع با هزینه مناسب 02168256000

حق امضا در شرکت سهامی خاص

در ثبت شرکت سهامی خاص حداقل 5 نفر به عنوان هیئت مدیره مشغول به کار هستند، شاید برای شما جالب باشد که بازرس ها نمی توانند حق امضا داشته باشند، اما هر سه نفر دیگر می توانند حق امضا داشته باشند و این موضوع با تصمیم نهایی همین هیئت مدیره انجام می شود.

حق امضا در شرکت مسئولیت محدود

در یک شرکت مسئولیت محدود حداقل دو نفر به عنوان شریک هستند، این دو می توانند با هم دیگر، یا به طور تکی حق امضا داشته باشند. حق امضا هم که دو بخش است عموما : اوراق مالی و تعهد آور و اوراق عادی و اداری که هر دو باید به هنگام ثبت شرکت مشخص شوند.

تعیین افراد دارنده حق امضا

یکی دیگر از سوال هایی که برای مخاطب پیش می آید این است که در یک شرکت، چطور به شخص خاصی حق امضا داده می شود و به شخص دیگری این حق داده نمی شود؟ توجه داشته باشید که در یک شرکت، اعضا هیئت مدیره تنها کسانی هستند که می توانند در رابطه با مسائل مهم تصمیم گیری کنند.

داشتنن حق امضا در شرکت هم از آن مسائل مهمی است که فقط اعضا هیئت مدیره می توانند برای آن تصمیم گیری کنند. از این رو در طی جلسه هایی که اعضا هیئت مدیره با یکدیگر دارند، شخص یا اشخاصی را به عنوان دارنده حق امضا معرفی می کنند و باید توجه داشته باشید که در صورت نیاز امکان تغییر حق امضای شرکت وجود دارد.

لازم به ذکر است که شخص مدیر عامل باید حق امضا داشته باشد، از این رو به شما پیشنهاد می دهیم، شخصی را به عنوان مدیر عامل انتخاب کنید که به او اعتماد کامل دارید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مدیر عامل می تواند از اعضا هیئت مدیره یا شخصی خارج از آن باشد و در این رابطه محدودیتی وجود ندارد.

مراحل تغییر حق امضای شرکت

تغییر حق امضای شرکت برای شرکت به این صورت است که صاحبان حق امضا، مجاز به امضا کردن اوراق تعهدآور شرکت مانند چک، سفته، برات و عقود اسلامی و اوراق عادی و اداری هستند. حق امضا را می­توان در هر دو بخش(امضای اوراق تعهدآور و امضای اوراق عادی و اداری) منحصراً به یک نفر یا به دو شخص مستقل اعطا کرد. حتی می­توان در هریک از بخش­ها، این حق را به صورت مشترک به دو نفر داد تا اوراق را به صورت متفقاً امضا کنند.

توجه داشته باشید که در صورت تغییر مدیر عامل شرکت، باید برای تغییر حق امضای شرکت هم اقدام کنید، در غیر این صورت گاهی مشکلاتی برای شما به وجود می آید و بهتر این است که از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

هیئت مدیره، افراد دارای حق امضا را از بین اعضای هیئت مدیره، سهامداران، سهامدارانی که عضو هیئت مدیره هستند یا نمایندگان اشخاص حقوقی که سهامدار شرکت دیگری می­باشند؛ انتخاب می­کند. معمولاً حق امضای اوراق عادی به مدیرعامل و حق امضای اوراق تعهدآور به مدیرعامل و افراد مجاز دیگر داده می­شود.

اعمال تغییر مذکور در حیطه اختیارات هم هیئت مدیره و هم مجمع عمومی فوق العاده است. هیئت مدیره و مجمع عمومی می­توانند حق امضا را از شخصی سلب و به شخص دیگری بدهند.

مدارک لازم برای تغییر حق امضای مجاز شرکت

  • تصویر مدارک شناسایی اعضای شرکت
  • تصویر آگهی تاسیس و روزنامه رسمی
  • تصویر آگهی آخرین تغییرات شرکت (در صورت وجود)

مراحل تغییر حق امضای مجاز شرکت

  • تنظیم صورت جلسه مبنی بر تغییر حق امضای مجاز شرکت
  • ثبت صورتجلسه و ورود اطلاعات در سامانه ثبت شرکت­ها
  • ارسال صورتجلسه تغییر حق امضا در قالب پاکت پستی مخصوص ( پاکت زرد رنگ موجود در باجه های پستی )
  • صدور پیش نویس آگهی تغییر حق امضای مجاز شرکت بعد از چند روز که از پست مدارک گذشت
  • امراجعه به اداره ثبت جهت امضا آگهی و دریافت آگهی تغییرات
  • پرداخت هزینه روزنامه رسمی و کثیر الانتشار ( هزینه روزنامه رسمی برای تغییر حق امضا حدودا 148 هزار تومان می باشد )

هزینه تغییر امضای شرکت

هزینه ثبت تغییر حق امضای شرکت در واقع هزینه ثبت یک صورتجلسه می باشد و هزینه ثبت تغییرات شرکت با توجه به فاکتورهای زیر مشخص می شود؛

  • هزینه ای که به اداره ثبت پرداخت خواهید کرد.
  • هزینه ای که برای آگهی روزنامه به دفتر روزنامه می دهید.
  • هزینه ای که شرکت های ارائه دهنده خدمات از شما دریافت می کنند.

این هزینه ها حدودا 600 هزار تومان در سال 99 می باشد، اگر قصد ثبت تغییر حق امضای شرکت را دارید، همین الآن با کارشناس های ما تماس بگیرید و مطمئن باشید که با کیفیت ترین خدمات را به شما ارائه می دهند. اگر در رابطه با این موضوع سوال خاصی دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
تماس با ما