ثبت شرکت در تهران و مراحل آن

ثبت شرکت‌ ها و موسسات غیر تجاری چگونه است، مراحل ثبت تغییرات آنها در تهران چگونه و طی چه مراحلی به انجام می‌رسد؟

  1. برای شروع، لازم است مدارک مورد نیاز ثبت شرکت مورد نظر را آماده کنید.
  2. در مرحله بعد، درخواست خود را به سامانه  http://sherkat.ssaa.ir  ارسال نمایید.
  3. در این سامانه، چارتی با عنوان  قسمت پذیرش در نظر گرفته شده، اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید.
  4. بعد از طی این مراحل ، حالا کارشناس حقوقی، اطلاعات وارد شده را بررسی میکند، در صورت  نیاز به رفع نقص، در سامانه برای شما ابلاغ رفع نقص صادر می‌شود، شما نقص را بر طرف میکنید و در نهایت کارشناس اطلاعات را تایید مینماید.
  5. در این مرحله، شما باید تایید پذیرش اینترنتی را دریافت کنید، سپس، نسخه های اصلی صورت جلسه‌ها را به انضمام ضمایم آن  از طریق پست سفارشی به آدرسی که در تاییدیه ی پذیرش ذکر شده ، پست کنید.
  6. زمانی که مدارک شما توسط اداره ثبت شرکتها دریافت شود، چنانکه دارای نقص باشد، طی نامه به شما ابلاغ می‌شود تا رفع نقص نمایید، در صورتی که مدارک مورد تایید باشد، ونهایتا تایید شود، آنگاه برای صدور آگهی به روزنامه ارسال می‌گردد. در صورتی که به هر دلیلی صورت جلسه شما رد شود، دلایل رد طی نامه ابلاغیه به شما اعلام می‌شود ، وشما میتوانید برای نوشتن صورت جلسه جدید اقدام کنید.
  7. در این مرحله در صورتی که مسؤل اداره با پذیرش موافق باشد، دستور پذیرش در دفتر ثبت شرکت ها را صادر میکند. به این ترتیب مشخصات محتویات در دفاتر مربوطه به ثبت میرسد، بعد از این مرحله مسؤل ثبت مدارک شناسایی شما را میخواهد، مشخصات ذکر شده در اوراق شناسایی را با محتویات پرونده مطابقت میدهد. در این مرحله، کارت شناسایی افراد متقاضی با مشخصات مندرج در اساسنامه تطبیق داده میشود، در صورتی که هویت متقاضیان احراز شود، از آنها امضا گرفته می‌شود، سپس  امضا آنان در دفترخانه، ثبت با برابر  سند میشود. از دیگر کارهای مسؤل دفتر ثبت اسناد رسمی، نوشتن شماره ثبت در اظهار نامه شرکت است. از اظهار نامه، اساسنامه و شرکت نامه دو نسخه تهیه می‌شود، یک نسخه به مؤسسین تحویل داده می شود ونسخه بعدی  به همراه پیش نویس آگهی  که به صورت پرونده‌ای در آمده برای تحریر در اختیار اطاق  تایپ گذاشته میشود.
  8. با توجه به متن صریح روزنامه جمهوری اسلامی : ماده ۶ نظامنامه قانون تجارت و ماده ۱۹۷ همین قانون اشعار می‌دارد که تمامی شرکت ها به مدت یکماه از تاریخ  ثبت، موظف هستند  خلاصه شرکت نامه و منضمات آن را توسط اداره ثبت در روزنامه جمهوری اسلامی ایران و یا یکی از روزنامه های کثیر الانتشار به خرج خود شرکت منتشر کنند. در آخر، مؤسسین شرکت بعد از تشکیل، باید حوزه مالیاتی خود را معین کنند  و پرونده مالیاتی خود را تشکیل بدهند. همچنین ،آنها باید پرونده دارایی را نیز تشکیل دهند و به تهیه دفاتر قانونی ، پلمپ دفاتر واحد و کد اقتصادی اقدام نمایند.

ثبت شرکت در تهران

ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکتها

قصد داریم بررسی کنیم که چگونه و در طی چه مراحلی ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت‌ها انجام میشود.  ابتدا لازم است تا شرکت را به صورت آنلاین در سامانه ثبت کنید.

پس از ورود به سامانه http://irsherkat.ssaa.ir  به قسمت پذیرش رجوع می‌کنید، در این مرحله فرمی روی صفحه قرار داده شده  و باید نسبت به پر کردن آن اقدام کنید. برای تکمیل فرم باید اطلاعات مربوط به متقاضی را به صورت کامل وارد کنید، نام متقاضی ثبت شرکت، و سمت وی و در  این قسمت مشخص می‌شود. باید متذکر بشویم که متقاضی اصیل است و یا وکیل.

در مرحله بعدی با این عنوان مواجه میشویم: (اطلاعات شخص حقوقی) دراین قسمت نام‌های در خواستی ثبت می‌گردد. باید نام شرکت انتخاب شود، برای این کار پنج نام را پیشنهاد خواهید داد، این نام‌ها دارای خصوصیات زیر هستند:

۱_ دارای ریشه فارسی هستند (لاتین نیستند) ۲_ با شئونات انقلاب اسلامی منافاتی ندارند. ۳ _ دارای اسم خاص هستند   ۴- تکراری نیستند.

اگر در رابطه با انتخاب نام مشکلی دارید به سایت www.ilenc.ir مراجعه کنید و از بین اسامی پیشنهادی ، نام مورد نظرتان را انتخاب کنید.

ثبت شرکت در تهران

در این صفحه شما با کادری مواجه میشوید که در آن به موضوع فعالیت شرکت اشاره دارد. در این جا لازم است شما در مورد نوع فعالیت شرکت،  محدود و یا نامحدود بودن مدت فعالیت آن  توضیح بدهید.

بعد از آن روی گزینه گام بعدی کلیک میکنید و وارد صفحه بعدی می‌شوید. این صفحه، صفحه اطلاعات مرکز اصلی است. در این قسمت اطلاعات کلی مانند کد پستی، شماره تلفن و نشانی را وارد می‌کنید. اگر اطلاعات دیگری دارید مثل پست الکترونیک، دور نگار ویا نشانی تارنما، میتوانید آنها را هم در این صفحه وارد کنید.

صفحه بعد مربوط است به سرمایه شخص حقوقی، در اینجا لازم است که شما نوع سرمایه را مشخص کنید، نقدی است یا غیر نقدی؟ سهام با نام است ویا بی نام و همچنین ارزش ریالی هر سهم  آن باید مشخص باشد. پس از تکمیل، برای رفتن به مرحله دیگر، روی گام بعدی کلیک کنید.

صفحه ای که روبروی شماست مربوط به اشخاص است، اشخاص عبارت از افرادی هستند که در شرکت دارای سمت هستند. اینها به اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند، در صورتی که شخص حقوقی مد نظر است باید مشخصات کامل خود را وارد نمایند ودر صورتی که شخص حقوقی  مد نظر باشد گزینه تابعیت و کد ملی ظاهر میشود که هر سه را پر میکنند.

در این قسمت سه گزینه در نظر گرفته شده، حذف، ثبت اطلاعات و انصراف، بر حسب اینکه مایل هستید کدام  یک را انتخاب کنید روی یکی از این سه گزینه کلیک میکنید. گزینه ثبت اطلاعات برای ذخیره اطلاعات وارد شده است.

گزینه حذف همین اطلاعات را حذف میکند وگزینه انصراف  به این معنی است که از تغییر اطلاعات منصرف شده‌اید.

در این مرحله از فرآیند ثبت شرکت در تهران شما باید میزان سرمایه وسهام را وارد کنید، یاد آوری میکنیم که در صفحه اشخاص شما به اسم شخص اشاره داشتید که سرمایه گزار است، در اینجا باید سمت او را در شرکت و یا موسسه معین کنید و در کادر بنویسید.

مثلا مدیرعامل ویا ریس هیت مدیره، در اینجا باید تاریخ شروع و پایان سمت فرد مشخص باشد و همچنین داشتن حق امضا برای فرد مذکور و یا اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر باید تایید شود.

در صفحه بعدی، شما راجع به شعب موسسه ویا شرکت توضیح میدهید، سمت تصدی افراد را در شعب بانام و مشخصات تعیین می‌نمایید زمان شروع این تصدی را نیز مشخص میکنید.

در این مرحله وارد صفحه روزنامه میشوید. روز شروع سال مالی وشروع ماه مالی را در کادر پر کنید. در این صفحه با مراجعه به فهرست اطلاعات، میتوانید روی موضوع مورد نظر خود کلیک کنید.

در قدم بعدی، وارد قسمت اظهار نامه شرکت میشوید، نوبت به وارد کردن متن اظهار نامه است، در این مرحله شما میتوانید از متن‌های موجود در سیستم بهره ببرید ویا خودتان اطلاعات خواسته شده را تایپ کنید. سپس وارد صفحه اساسنامه میشوید واساسنامه شرکت را وارد میکنید.

البته در این صفحه نمونه های فرضی از اساسنامه وشرکت نامه وجود دارد که تنها پر کردن آنها کفایت میکند. اما در صورتی که مایل باشید میتوانید قوانین خاصی را که مربوط به شرکت خودتان است ، به آن اضافه کنید.

در گام بعدی شما باید تصویر برابر اصل شده اساسنامه خود را در سایت اداره ثبت شرکتها قرار دهید.حالا وارد صفحه مدارک میشوید، بر حسب اینکه شرکت شما ازچه نوع شرکت‌هایی است مدارک در خواستی را  وارد کنید.

لازم به ذکر است اگر میخواهید که اصل صورت جلسه رد نشده وعودت داده نشود، متن را کامل ودر قسمت مخصوص به خودش تایپ کنید ومراقبت باشید تا متن تایپ شده با اصل صورت جلسه مطابقت داشته باشد.

در حال حاضر و بعد از طی مراحل گفته شده، شما اطلاعات نهایی را دقیق وکامل وارد رایانه کرده‌اید و به این ترتیب تائید پذیرش را دریافت نموده‌اید، از این لحظه به بعد شما قادر خواهید بود تا هر زمان که لازم باشد وارد سامانه بشوید،کد رهگیری بگیرید و تصمیمات اخذ شده را مشاهده کنید به این ترتیب شما برای پیگیری میتوانید از طریق ورود به سامانه اقدام کنید ونیازی به مراجعه حضوری ندارید.

شما اطلاعات را تکمیل کرده‌اید، پذیرش اینترنتی و تاییدیه آن را نیز دریافت نموده‌اید، حالا صورت جلسات تنظیمی را با همه ضمایم مربوطه با پست سفارشی  به آدرس  ذکر شده ارسال کنید.

در صورتی که نقص مدرک وجود داشته باشد، مدارک با پست به شما عودت داده میشود تا رفع نقص کنید و اگر صورت جلسه تأیید شد، جهت صدور آگهی،به روزنامه ارسال میگردد. درصورت رد، مدارک به شما بر گردانده میشود و شما میتوانید در نوبت بعدی مجدداً اقدام کنید وصورت جلسه جدید را تنظیم نمایید.

در اینجا یادآور می‌شویم در صورتیکه از امکانات اینترنتی استفاده کنید، از قابلیت‌های سودمندی برخوردار میشوید. با ثبت نام اینترنتی شما میتوانید سایر پیگیری ها را هم از همین طریق انجام دهید، ‌پرسش‌ ها را بپرسید وپاسخ را دریافت کنید، بدون اینکه نیاز به مراجعه حضوری داشته باشید.

در انتها، زمانی که اطلاعات را تکمیل کردید و پذیرش اینترنتی را از طریق سایت دریافت نمودید، باید صبر کنید تا تاییدیه پذیرش را هم ببینید، حالا زمان آن رسیده تا صورت جلسه و ضمایم آن را با پست سفارشی به آدرسی که ذکر شده ارسال کنید. بنابر‌این نیازی نیست تا شما برای تحویل مدارک به صورت حضوری مراجعه کنید.

در مرحله بعدی، اطلاعات روزنامه‌ای شرکت از روی فهرست مشخص می‌شود و به دنبال آن شما وارد صفحه اظهار نامه میشوید. در این قسمت شما میتوانید از فرم های تعبیه شده استفاده کنید و آنها را پر نمایید. چنانچه اطلاعات خاصی مربوط به شرکت خودتان موجود است اضافه میکنید.

زیرا بعضی از شرکت ها دارای قوانین و مقررات خاص خود هستند.در ادامه شما باید وارد صفحه اساسنامه بشوید و اساسنامه شرکت خودتان را در سایت به ثبت برسانید. یادآوری میکنیم که اداره ثبت شرکتها دارای فرمهای پیش فرضی است که میتوانید آنها را پر کنید شرکت‌نامه ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

این در حالی است ک شما مطالب مرتبط با شرکت خود را هم میتوانید اضافه کنید. بعد از این مرحله باید کپی برابر اصل اساسنامه را هم وارد کنید. حالا به صفحه مدارک وارد میشوید، هر شرکتی نوع خاصی از مدارک را ارائه می کند ، پس شما باید با توجه به نوع شرکت و مدارکی که دارید ، مطالب را روشن و دقیق در جای مخصوص به خود وبه  طور کامل تایپ کنید. دقت کنید در صورتی که تایپ ناقص باشد، مدارک عودت داده میشود.

متن تایپ شده با اصل آن باید برابر باشد. زمانی که اطلاعات دقیق جامع و نهایی شد ، وارد یارانه میشود، در صورتی که رایانه تایید پذیرش را به متقاضی اعلام کند، باید نسخ صورت جلسه وضمایم توسط پست سفارشی به آدرس ذکر شده در تاییدیه فرستاده میشود. اگر تایید شود که به روزنامه جهت صدور آگهی ارسال می‌گردد، یادآوری میکنیم که قبل از این مرحله شما کد رهگیری دریافت کرده‌اید و از این به بعد میتوانید سیر پرونده وتحولات آنرا از سامانه پیگیری کنید.

در نهایت اگر در خواست ثبت شرکت در تهران شما رد شود مدارک به شما عودت داده میشود. مستندات اعلام میگردد تا شما با تکمیل اطلاعات خواسته شده بار دیگر اقدام نمایید. اما در صورت پذیرش، مسؤل اداره، دستور ثبت در دفتر شرکت‌ها را صادر می‌کند. یادآوری این نکته ضروری است که محل ثبت شرکت نامه در دفتر ثبت شرکت هاست، اما ثبت شرکت با ثبت شرکت نامه متفاوت است. مراحل کار و دفاتر آن کاملا جداست. در این مرحله، متصدی مربوطه شرکت نامه را ثبت میکند و در ادامه سوابق و مستندات و مدارک ارائه شده توسط مدیر عامل بررسی می‌گردد. بعد از آن برای شرکت شماره ردیف معین و در دفتر مخصوص ثبت میشود.

خلاصه مفاد شرکتنامه و اساسنامه در ستون‌های آن ثبت و برای هر شرکت یک صفحه مترادف اختصاص داده میشود.