ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

ثبت شرکت هلدینگ

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ 2 پرسش و پاسخ

ثبت شرکت هلدینگ یا مادر، ابزاری موثر برای ترکیب اموال شرکت­های مستقل است. در حقیقت شرکت هلدینگ با خرید بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت­های دیگر که زیرمجموعه آن شمرده می­شوند؛ مدیریت یگانه شرکت­های زیرمجموعه را بر عهده می­گیرد.

البته توجه داشته باشید که شرکت زیرمجموعه، شخصیت حقوقی خود را حفظ می­کند و به طور مستقیم زیر نظر هیئت مدیره خود کنترل می­شود اما نماینده شرکت هلدینگ می­تواند عضو هیئت مدیره شرکت زیرمجموعه بشود تا شرکت هلدینگ در شرکت زیرمجموعه، حق رای داشته باشد.

علاوه بر این، شرکت هلدینگ با خرید بخش عمده سهام شرکت زیر مجموعه نیز صاحب حق رای می­شود. شرکت­های بزرگ خارجی سامسونگ و ال­جی و شرکت­های ایرانی صندوق بازنشستگی و غدیر، نمونه­ هایی از شرکت­های هلدینگ هستند.

ثبت شرکت هلدینگ

شرکت­های هلدینگ می­توانند در حوزه امور تجاری، صنعتی و خدماتی فعالیت کنند اما حتماً در موضوع فعالیت شرکت باید به مدیریت سهام شرکت ­های زیر مجموعه اشاره شود.

اگر شرکت هلدینگ فقط قسمتی از سرمایه خود را صرف خرید سهام زی رمجموعه­ ها کند و با استفاده از مابقی سرمایه خود به انجام امور بازرگانی بپردازد، شرکت کنترل­ کننده نامیده می­شود. اما اگر از پرداختن به امور بازرگانی صرف نظر کند و تمام سرمایه خود را به خرید سهام زیرمجموعه­ ها اختصاص دهد؛ شرکت دارنده نامیده می­شود.

شرکت هلدینگ نیز مانند سایر شرکت­ها، مزایا و معایبی دارد. کسب سود زیاد از طریق کنترل زیرمجموعه­ ها از مزایا و هزینه­ های زیاد شرکت از معایب هلدینگ شمرده می­شوند.

تفاوت شرکت هلدینگ با شرکت سرمایه­ گذاری

شرکت هلدینگ از طریق کنترل شرکت­ های زیر مجموعه کسب سود می­کند اما منبع درآمد شرکت­های سرمایه­ گذاری، خرید و فروش سهام شرکت­ های دیگر است بدون اینکه در پی اخذ مالکیت آن­ها باشد.

نام شرکت هلدینگ یا مادر

هنگام انتخاب نام شرکت هلدینگ در کنار رعایت مقررات مربوط به تعیین نام شرکت­ها به این مهم توجه کنید که اگر تمایل دارید قبل از نام شرکت از عنوان هلدینگ استفاده کنید باید قبل از تاسیس شرکت حتماً از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز بگیرید اما اگر از واژه هلدینگ استفاده نکنید اخذ مجوز از سازمان الزامی نیست.

دقت داشته باشید که فقط شرکت ­هایی که در قالب سهامی خاص و سهامی عام هستند می­توانند جهت اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام کنند.

سرمایه شرکت هلدینگ

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت هلدینگ سهامی خاص پنجاه میلیارد ریال و حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی عام صد میلیارد ریال است.

انواع شرکت های هلدینگ

شرکت­های هلدینگ براساس زمینه فعالیت شرکت­های زیرمجموعه خود به چهار دسته کلی تقسیم می­شوند. تمام زیر مجموعه ­های دسته اول که هلدینگ محصولی نامیده می­شوند؛ یک محصول یکسان را تولید میکنند. دسته دوم از یک شرکت بزرگ تشکیل شده ­اند. زیرمجموعه ­های هلدینگ نوع سوم یا هلدینگ زنجیره تامین فعالیت های متفاوتی جهت دستیابی به یک هدف مشترک انجام می­دهند اما زیرمجموعه ­های هلدینگ مختلط کلاً فعالیت­های گوناگونی دارند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت هلدینگ

جهت ثبت شرکت هلدینگ علاوه بر آگهی ثبت شرکت مادر، ارائه مدارک ثبت شرکت­ های زیر مجموعه به همراه مدارک شناسایی و گواهی عدم سوپیشینه نمایندگان این شرکت­ها نیز الزامی است.

جهت دریافت مشاوره ثبت برند و ثبت شرکت هلدینگ با ما تماس بگیرید.

مراحل ثبت شرکت هلدینگ

در گام نخست باید با تکمیل و ارائه مدارک و فرم­های اداری مربوطه (فرم تقاضانامه ثبت شرکت مادر و فرم مربوط به مشخصات مدیرعامل انتخابی یا عضویت در هیئت مدیره نهاد مالی) به سازمان بورس و اوراق بهادار  جهت اخذ موافقت اصولی سازمان اقدام کرد. پس از اخذ مجوز تاسیس از سازمان بورس و اوراق بهادار باید طبق روال عادی به ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت­ها پرداخت. بعد از اینکه شرکت به ثبت رسید باید با مراجعه مجدد به سازمان بورس و اوراق بهادار برای اخذ مجوز فعالیت اقدام کرد.

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
حسینی ‏۱۹ بهمن ۱۳۹۹

با سلام و عرض ادب و احترام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان 😂 می خواستم بپرسم که ایا اتباع خارجی میتوانند در ایران شرکت هلدینگ ثبت کنند؟ ممنون میشم جواب بدید

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۱ بهمن ۱۳۹۹

سلام بله دوست عزیز

پاسخ
تماس با ما