ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

اخذ پروانه بهره برداری

۱۳ فروردین ۱۴۰۳ 0 پرسش و پاسخ

همانطور که می دانید در ایران برای انجام فعالیت ها تجاری و اقتصادی به مجوزهای خاصی نیاز است که پروانه بهره برداری یکی از این مجوزها است. اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی در رابطه با راهنمای اخذ پروانه بهره برداری هستید، ادامه مطالب را از دست نداده و با ما همراه باشید.

پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری، سندی است که قبل از شروع کار به واحدهای صنعتی تاسیس شده داده می­شود. توجه کنید که جهت اخذ پروانه بهره برداری حتماً باید واحد موردنظر تاسیس شده باشد یعنی کلیه امور لازم اعم از نصب ماشین آلات خط تولید، استخدام نیروی انسانی و تولید آزمایشی صورت گرفته باشند اما چنانچه فقط بخشی از واحد آماده بهره برداری باشد می­توان برای بخش آماده، پروانه بهره برداری اخذ کرد.

منظور از تولید آزمایشی، تولید انبوه محصول موردنظر در یک دوره زمانی محدود و معین است. داشتن یا نداشتن جواز تاسیس، تاثیری بر روند دریافت پروانه بهره برداری ندارد.

هدف از صدور پروانه بهره برداری، تعیین نوع و ظرفیت تولید محصول در یک واحد صنعتی مشخص است. ظرفیت تولید سالیانه واحدهای صنعتی با توجه به ماشین ­آلات خط تولید، برای سه شیفت کاری و پنج هزار ساعت محاسبه می­شود. اگر واحد قصد تولید یک کالای جدید یا افزایش ظرفیت تولید را داشته باشد باید یک پروانه جدید دریافت کند.

پروانه بهره برداری از زمان صدور تا وقتی که واحد صنعتی قادر به پرداخت قبوض، ارائه لیست بیمه و ثبت آمار تولید در سامانه آمار صنعت باشد؛ اعتبار دارد.

شایان ذکر است که برای واحدهای صنعتی واقع در شعاع کمتر از ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران و شعاع کمتر از ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان پروانه بهره برداری صادر نمی­شود. همچنین اخذ پروانه بهره برداری در تمام شهرها مشروط به رعایت استانداردهای محیط زیست است.

دریافت پروانه بهره برداری

مزایایی که برای شما دارد

یکی دیگر از مطالبی که قبل از راهنمای اخذ پروانه بهره برداری باید به آن توجه داشته باشید این است که داشتن پروانه بهره برداری چه مزیت هایی را برای شما دارد. اطلاع از این موضوع به شما کمک می کند که برای داشتن این سند رسمی مصمم تر باشید و این موضوع اهمیت بالایی دارد.

  • امتیازهای خاصی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صاحب این پروانه بهره برداری وجود خواهد داشت.
  • در صورتی که موضوع فعالیت شما نیاز به مجوز وزارت بهداشت هم داشته باشد، این مجوز را به سادگی دریافت خواهید کرد.
  • با داشتن پروانه بهره برداری به سادگی می توانید برای محصولات تولیدی خود علامت استاندارد داشته باشید.
  • داشتن این پروانه باعث می شود که اعتبار واخد صنعتی شما افزایش پیدا کند.
  • با داشتن این پروانه می توانید در مناقصات دولتی و خصوصی شرکت کنید.
  • در صورتی که برای واد مورد نیاز خود به مواد شیمیایی و پلاستیکی نیاز دارید، می توانید به نرخ دولتی آن را از پالایشگاه ها خریداری کنید.
مدارک لازم برای پروانه بهره برداری

مدارک لازم برای پروانه بهره برداری

تکمیل فرم و درخواست در وب سایت بهین یاب

کپی مدارک شناسایی متقاضی حقیقی یا مدیر عامل برای متقاضیان حقوقی

کپی مدارک ثبت شرکت برای متقاضی حقوقی به همراه آخرین آگهی ثبت تغییرات شرکت

ارائه پایان کار ساختمان واحد صنعتی یا اجاره نامه (اگر ساختمان واحد صنعتی استیجاری است)

ارائه لیست تجهیزات فنی به همراه فاکتور های خرید

ارائه لیست کارگران

تاییدیه معاونت دارویی و غذایی دانشگاه علوم پزشکی برای تولیدکننده های مواد غذایی، دارویی و بهداشتی

مراحل اخذ پروانه بهره برداری

یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای اخذ پروانه بهره برداری باید به آن توجه داشته باشید، مراحلی است که پشت سر می گذارید. البته باید بگوییم که شما می توانید دریافت پروانه بهره برداری را به یک شرکت معتبر و متخصص بسپارید و دیگر بابت این موضوع هیچ گونه نگرانی نداشته باشید.

  • در ابتدا باید در سامانه بهین یاب ثبت نام کنید و البته این کار را به صورت اینترنتی باید انجام دهید.
  • در ادامه باید تقاضای خود را برای دریافت پروانه بهره برداری به ثبت برسانید.
  • اطلاعات خواسته شده را با دقت و به طور کامل ارائه دهید.
  • پرسشنامه و فرم های مروبطه با هم تکمیل کنید.
  • باید مدت زمان خاصی را منتظر بمانید تا درخواست شما توسط کارشناس های مربوطه بررسی شود.
  • در مرحله بعد اگر با درخواست شما موافقت شده باشد، بازرس هایی برای بررسی و دیدن واحد صنعتی شما به صورت حضوری مراجعه می کنند. در این مرحله ظرفیت واحد شما بررسی خواهد شد و البته واحد صنعتی شما با طرح اولیه ای که ارائه داده اید، تطبیق داده می شود. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که طرح اولیه را با دقت و با طور صحیح ارائه دهید تا با مشکلی رو به رو نشوید.
  • در مرحله بعد اگر بازرس ها واحد صنعتی شما را تائید کنند، باید به دنبال استعلام از سازمان ذیربط باشید.
  • در ادامه اگر در استعلام ها هم مشکلی وجود نداشته باشد، پروانه بهره برداری برای واحد صنعتی شما صادر می شود.

با توجه به مطالب گفته شده در بالا شاید شما هم تصور کنید که دریافت یک پروانه بهره برداری کار ساده است، باید به شما بگوییم که اگر چه این کار ساده است، اما ریزه کاری های خاص خود را دارد و شما برای انجام این کار باید تخصص و مهم تر از آن تجربه بالایی داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید و این مشکلات باعث شود که زمان دریافت این پروانه بهره برداری برای شما طولانی شود.

اصلاح پروانه بهره برداری

در مواردی شاهد این هستیم که بعد از مدت زمانی از فعالیت یک واحد صنعتی تغییراتی در آن اتفاق می افتد. به عنوان مثال گاهی دستگاه ها و تجهیزاتی جدید به آن واحد اضافه می شود و همین موضوع باعث می شود که ظرفیت تولید شما افزایش پیدا کند، در این حالت باید پروانه بهره برداری خود را هم تغییر دهید.

برای این کار (اصلاح پروانه بهره برداری) به فرم اصلاحیه نیاز دارید و باید آن را به صورت اینترنتی دریافت کرده و تکمیل کنید. بعد از ارائه این فرم باز هم کارشناس هایی از واحد صنعتی شما دیدن می کنند و در صورت تائیدیه آن ها پروانه بهره برداری شما اصلاح می شود.

نکات مهم در رابطه با راهنمای اخذ پروانه بهره برداری

  • در صورتی که محل کار شما اجاره ای است، مشکلی در دریافت پروانه بهره برداری ندارید، اما به کد رهگیری نیاز خواهید داشت.
  • برای ثبت تقاضای خود باید حتما از طریق سامانه بهین یاب اقدام کنید و نمی توان به صورت حضوری این مراحل را پشت سر گذاشت.
  • ظرفیت واحد تولیدی شما با توجه به سه شیفت که در یک 6 ساعت هستند، مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است که این ظرفیت را می توان تغییر داد و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.
  • در صورتی که صاحب پروانه بهره برداری تقاضا کند، به سادگی می توان نام صاحب اصلی را تغییر داد (پروانه بهره برداری به نام یک نفر صادر می شود)
  • در موارد خاصی می توان بدون جواز تاسیس برای داشتن پروانه بهره برداری اقدام کرد.
  • با تغییر آدرس واحد صنعتی خود، باید برای تغییر و انتقال پروانه بهره برداری هم اقدام کنید.
  • در صورتی که قصد ندارید دیگر فعالیت های تولیدی خود را ادامه دهید، باید برای ابطال پروانه بهره برداری اقدام کنید.

هزینه دریافت پروانه بهره برداری

یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با راهنمای اخذ پروانه بهره برداری باید به آن توجه داشته باشید، هزینه ای است که برای این کار متحمل خواهید شد. در ابتدا باید بگوییم که شما برای دریافت این پروانه بهره برداری سه دسته هزینه را پیش روی خود دارید.

  • هزینه ای که برای خرید تجهیزات، اجازه واحد صنعتی، راه اندازی خط تولید و... متحمل خواهید شد.
  • هزینه ای که برای دریافت پروانه بهره برداری به طور مستقیم به سازمان مورد نظر پرداخت می کنید.
  • هزینه ای که به شرکت های خدمات برای انجام کار خود می پردازید.

توجه داشته باشید که هر یک از موارد فوق برای هر کسی با دیگری تفاوت هایی دارد و نمی توان به طور قطعی در رابطه با مبلغ آن بحث کرد. از این رو به شما پیشنهاد می دهیم که برای اطلاع دقیق از هزینه ها با کارشناس های ما تماس بگیرید و به طور رایگان از مشاوره های آن ها استفاده کنید.

اعتبار پروانه بهره برداری

این سوال برای بسیاری از مخاطب ها پیش می آید که یک پروانه بهره بردای به چه مدتی اعتبار دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که این موضوع به شهر فعالیت شما بستگی خواهد داشت. در شهرها شاهد این هستیم که پروانه بهره برداری تا زمان فعالیت واحد صنعتی اعتبار دارد، اما در شهر تهران به این صورت نیست.

در تهران اعتبار پروانه بهره برداری به مدت یک سال است، بعد از این مدت از طرف وزارت صنعت بازرس هایی به واحد شما فرستاده می شود، در صورتی که واحد شما همچنان فعالیت داشته باشد، پروانه بهره برداری به اعتبار 3 سال به شما تعلق می گیرد، اما موضوع به همین جا ختم نمی شود.

بعد از این مدت 3 ساله باز هم بازرس هایی از واحد صنعتی شما دیدن می کنند و در صورتی که باز هم فعالیت شما را تائید کنند، پروانه بهره برداری با اعتبار 5 سال به شما داده می شود و بعد از این مدت اگر همچنا فعالیت داشته باشید، پروانده بهره برداری شما به صورت مادام العمر تمدید می شود.

در نهایت اگر باز هم سوال و ابهامی در رابطه با راهنمای اخذ پروانه بهره برداری برای شما وجود دارد، آن را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
تماس با ما