ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

راهنمای تاسیس شرکت سرمایه گذاری

۲۸ اسفند ۱۴۰۲ 0 پرسش و پاسخ

منظور از سرمایه­ گذاری، گذشتن از یک چیز ارزشمند موجود برای کسب یک ارزش دیگر در آینده است. مثلاً وقتی ما اقدام به خرید سهام می­کنیم؛ از پس ­انداز خود به امید کسب سود گذشته­ ایم.

اطلاعات کلـی

زمـان: 14 روز کاری

هزینه: 2،800،000

شرکت­های سرمایه­ گذاری، شرکت­هایی هستند که اقدام به خرید سهام شرکت­های دیگر می­کنند و پس از کسب سود مدنظر خود، سهام را فروخته و سهام یک شرکت دیگر را می­خرند. در واقع ثبت شرکت با هدف خرید سهام، مدیریت نیست؛ بلکه خواهان کسب سود از نوسانات بازار سهام است. اگر قیمت سهام موردنظر رو به کاهش برود؛ شرکت سریعاً سهام را می­فروشد. هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی مجاز به سرمایه­ گذاری در بازار سهام هستند.

ثبت شرکت سرمایه گذاری

شرکت سرمایه گذاری

یکی از راه های سودآوری و کسب درآمد، تاسیس شرکت سرمایه گذاری و اقدام به خرید و فروش سهام شرکت ها بدون مالک شدن آن هاست. در این مقاله قصد داریم هر آن چه که در ارتباط با ثبت این شرکت ها و نحوه فعالیت آن ها وجود دارد را بیان کنیم اما قبل از آن به تعریف مختصری از شرکت سرمایه گذاری می پردازیم.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سرمایه گذاری

طبق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت­های سرمایه­ گذاری سهامی عام و شرکت سهامی خاص به ترتیب پنجاه میلیارد ریال و پنج میلیارد ریال است.

این راهنما را حتما ببینید هزینه ثبت شرکت چقدر است؟

شرکت سرمایه گذاری چیست

از جمله یکی از انواع فعالیت های واسطه ای در بازار سهام، خرید و فروش سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی با هدف و انگیزه کسب سود و درآمد زایی از آن هاست. در این میان یک شرکت سرمایه گذاری ( Investment company ) با آنالیز و تحلیل وضعیت سهام شرکت های مختلف، اقدام به خرید سهام آن ها می کند. با این وجود هیچ گاه مالک آن شرکت نمی شود. چرا که با دید کوتاه مدت وارد شده و هر موقع که احساس کند شرکتی که روی سهام آن سرمایه گذاری نموده، وضعیت بدی دارد، اقدام به فروش و خروج سرمایه خود از آن شرکت می نماید. بنابراین این دسته از شرکت ها با فعالیت نوسان گیری خود از بازار سهام بدون هیچ گونه کسب مالکیتی، اقدام به سودآوری و درآمد زایی از محل خرید و فروش سهام می کنند.

انواع شرکت سرمایه گذاری

در این میان دسته بندی های مختلفی از انواع شرکت های سرمایه گذاری وجود دارد که نمونه هایی از این دسته بندی ها را در مورد این شرکت ها بیان می کنیم. یک شرکت سرمایه گذاری برحسب نوع فعالیت به دو دسته عام و خاص تقسیم می شود. در حالی که اگر بخواهیم این شرکت ها را بر حسب سطح فعالیت آن ها طبقه بندی نماییم، می توانیم آن ها را در دو گروه شرکت های سرمایه گذاری با مدیریت فعال و شرکت های سرمایه گذاری با مدیریت غیر فعال، قرار دهیم.

در ادامه این مطلب بیشتر در مورد موضوع ایجاد و ثبت شرکت سرمایه گذاری و همچنین آشنایی با مراحل و مدارک مورد نیاز برای آن صحبت می کنیم. همچنین در مورد مزایا و معایب ثبت شرکت سرمایه گذاری به طور خلاصه مطالبی را آورده و در آخر به بررسی تفاوت های این شرکت ها با صندوق های سرمایه گذاری و هلدینگ ها می پردازیم.

شرکت سرمایه گذاری چیست

ثبت شرکت سرمایه گذاری چیست؟

معمولا اکثر شرکت هایی که می شناسیم، برای کسب درآمد و سودآوری بیشتر، فعالیت تولیدی و خدماتی انجام می دهند. اما هدف از ثبت شرکت سرمایه گذاری نه تنها تولید بلکه تنها مشارکت در سرمایه گذاری است. بنابراین ما در این جا با یک شرکت که دید بلند مدت تولیدی دارد، رو به رو نیستیم، بلکه با ثبت شرکت سرمایه گذاری می توان گفت که سهام شرکت های زیرمجموعه بورسی را خریده و پس از مدتی سودآوری می فروشیم بدون آن که مالک شرکت شویم.

نکته ای که در ارتباط با سرمایه گذاری این شرکت ها در سهام شرکت های بورسی مطرح است، این است که برای شرکت های سرمایه گذاری اهمیتی ندارد که چه کسی یا کسانی مدیریت شرکت های بورسی را بر عهده دارند، تنها چیزی که در این میان برای آن ها مهم است، نحوه سودآوری و عملکرد شرکت مورد نظر است.

لازم به ذکر است که شرکت سرمایه گذاری برای خارج نمودن سرمایه خود، لازم است که سهام خریداری شده را به اشخاصی که قصد و توانایی خرید آن را دارند، منتقل نماید و برعکس، در صورتی که بخواهد به میزان سهام خود از شرکت مورد نظر بیافزاید، باید اقدام به خریداری سهام از افراد دیگر نماید.

مزایا و معایب ثبت شرکت سرمایه گذاری

از جمله مهم ترین مزایای ثبت شرکت سرمایه گذاری این است که با خرید و سرمایه گذاری بر روی یکی از شرکت های زیرمجموعه بورسی، می توان مشارکت مستقیمی در اداره شرکت مورد نظر داشت. از طرفی با سرمایه گذاری در شرکت های بورسی، سرمایه لازم جهت ادامه کار صنایع کارآمد تولیدی نیز تامین می گردد. از جمله مزایای دیگر ثبت شرکت سرمایه گذاری می توان به ایجاد و حفظ حمایت و شفافیت قانونی از شرکت ها و حفظ سرمایه در برابر تورم های شدید اشاره کرد. علاوه بر این ها، در سرمایه گذاری روی شرکت های بورسی، هیچ گونه محدودیتی در امر سرمایه گذاری و خرید سهام، متوجه شرکت های سرمایه گذاری نمی شود.

از طرفی معایب مهم ثبت شرکت سرمایه گذاری عبارت است از؛

  • اخذ مالیات از شرکت های ثبت شده قانونی
  • تحمیل هزینه های اضافی بر شرکت های ثبت شده
  • لزوم تکمیل دفاتر مالیاتی توسط نماینده قانونی شرکت به صورت سالانه

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سرمایه گذاری

همانند هر ثبت دیگری که منجر به قانونی شدن فعالیت یک شرکت می شود، برای ثبت شرکت سرمایه گذاری نیز، مدارکی مورد نیاز است که باید ارائه شود. لیستی از مدارک مورد نیاز برای این عمل در زیر آمده است:

  1. ارائه اساسنامه امضا شده توسط تمامی سهام داران شرکت
  2. مشخص کردن مبلغ دقیق سرمایه اولیه هر شرکت و اعلام آن
  3. ارائه مدرک شناسایی معتبر نظیر کپی از شناسنامه یا کارت ملی تمامی سهام داران و نیز هیئت مدیران.
  4. ارائه کلیه مجوز هایی که برای ثبت شرکت سرمایه گذاری لازم است.
  5. مشخص نمودن درصد سهم هر سهامدار به صورت دقیق
  6. ارائه نسخه کپی از آگهی تاسیس یا تغییرات صورت گرفته شرکت در روزنامه
  7. توضیح دقیق در مورد موضوع یا حوزه فعالیت شرکت سرمایه گذاری

مجوز شرکت سرمایه گذاری

جهت ثبت شرکت سرمایه­ گذاری، ابتدا باید جهت اخذ مجوز تاسیس اقدام کرد. سازمان بورس و اوراق بهادار، مرجع صادرکننده مجوز تاسیس شرکت سرمایه ­گذاری است.

قبل از اخذ مجوز تاسیس باید موافقت اصولی و اولیه سازمان بورس و  اوراق بهادار را جلب کرد. برای اخذ موافقت اصولی سازمان باید فرم­های مربوط به تقاضای مجوز تاسیس شرکت سرمایه ­گذاری و مشخصات مدیرعامل انتخابی و مشخصات اعضای هیئت مدیره نهاد مالی را تکمیل و به سازمان ارائه داد. اگر مدارک تحویلی دال بر داشتن شرایط لازم باشند؛ سازمان موافقت اصولی خود را اعلام و مدارک لازم را از متقاضی دریافت می­کند. سپس مجوزی مبنی بر اجازه ثبت در اداره ثبت به وی می­دهد.

در گام نهایی باید مدارک لازم و اسناد مربوط به ثبت شرکت در اداره ثبت را به سازمان بورس و اوراق بهادار تحویل داد و جهت اخذ مجوز فعالیت اقدام کرد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سرمایه گذاری

درآمد زایی شرکت سرمایه گذاری

در این قسمت به صورت خلاصه به بررسی وضعیت سودآوری شرکت های ثبت شده در حوزه سرمایه گذاری می پردازیم:

معمولا فرایند سود دهی و درآمد زایی این شرکت ها به 2 صورت انجام می شود: یکی تحت عنوان سود دهی نقدی و دیگری از محل آورده سرمایه ای.

در سود دهی به صورت نقدی، شرکت سرمایه گذاری سود شرکت را به ازای ارزش هر سهم، در اختیار صاحبان سهم قرار می دهد. در این روش نرخ بازدهی نقدی سهام عبارت است از حاصل تقسیم مبلغ سود پرداختی به هر سهم بر ارزش سهم مورد نظر شرکت. در سود دهی به روش عواید سرمایه ای، درست مانند صندوق های سرمایه گذاری، افزایش درآمد شرکت سرمایه گذاری به ثبت رسیده شده، در نتیجه افزایش سهام شرکت مورد نظر صورت می گیرد.

در نهایت اگر بخواهیم درآمد و آورده کل یک شرکت سرمایه گذاری را به دست آوریم، مجموع دو آورده نقدی و سرمایه ای را بر کل ارزش سرمایه اولیه تقسیم می کنیم. حاصل به دست آمده به خوبی بیانگر عملکرد شرکت سرمایه گذاری در طول دوره درآمد زایی است.  علاوه بر این، در کنار درآمد کل، میزان ریسک سرمایه گذاری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که شرکت های سرمایه گذاری را می توان بر اساس میزان ریسک پذیری آن ها در دسته بندی های مختلفی جای داد.

تفاوت شرکت سرمایه گذاری با صندوق های سرمایه گذاری و هولدینگ چیست؟

از جمله مهم ترین تفاوت ها میان یک شرکت سرمایه گذاری و صندوق سرمایه گذاری، نحوه ورود و خروج سرمایه به آن هاست. برخلاف صندوق های سرمایه گذاری که افراد سرمایه گذار با صدور واحد سرمایه گذاری، سرمایه خود را وارد کرده و هر موقع که بخواهند، آن را با ابطال واحدهای سرمایه گذاری خارج می نمایند، پس از  ثبت شرکت سرمایه گذاری، سرمایه گذار باید برای ورود سرمایه، سهم فرد دیگری را که قصد فروش آن سهم را دارد، بخرد و نیز برای خروج سرمایه از شرکت، باید اقدام به فروش سهم خود به فرد دیگری نماید.

بنابراین قابلیت نقد شوندگی پایین شرکت سرمایه گذاری در مقایسه با صندوق سرمایه گذاری، یکی از تفاوت های مهم میان این دو است. علاوه بر این، دوره فعالیت پس از ثبت شرکت سرمایه گذاری نامحدود بوده و مکانیزم ارزش گذاری سهام نیز در آن بر مبنای عرضه و تقاضا است.

حال این که در یک صندوق سرمایه گذاری، همواره محدودیت هایی از نظر دوره فعالیت برای افراد وجود داشته و مکانیزم ارزش گذاری سهام در آن، بر مبنای خالص ارزش روز دارایی ها است.

تاسیس شرکت سرمایه گذاری

از طرفی، برخلاف شرکت سرمایه گذاری، که با ثبت آن تنها با عمل خرید و فروش می توان اقدام به سودآوری نمود، هولدینگ ها مدیریت شرکت را نیز بر عهده می گیرند. یکی دیگر از تفاوت های بین شرکت سرمایه گذاری و یک هولدینگ، در میزان سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت هاست. که در شرکت های سرمایه گذاری این میزان برای ثبت یک شرکت سرمایه گذاری خاص، 1 میلیون ریال است در حالی که حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت یک شرکت هولدینگ سرمایه گذاری، در حدود 50 میلیارد ریال است.

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
تماس با ما